ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Olofsson Hallenfelt  (läst 640 gånger)

2019-12-11, 17:56
läst 640 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil

Jag blir lite brydd på personen Jon Olofsson Hallenfelt född 1723 och soldat i Dalskog Hallersbyn Udden

Han tillhör Ingevaldssläkten 892

I boken sägs hans föräldrar vara Olof Johansson f omkr 1676 i Hallersbyn Dalskog och Ingegäl Halvardsdotter f omkr 1690

Men när jag läser Dalskogs Husförhör bok 1 bild 216 Udden kan jag läsa att far är Olof Hansson

I Dalskog födelseboken finns en Jon född 1723-06-21 i Kärr Dalskog med far Olof Hansson och mor Börta Pärsdotter  född 1684 troligen i Myrevarv Dalskog och död 1748-06-05 i Udden Dalskog

Har någon mer information om Jon Hallenfelt och har mer fakta som kan styrka vem som är vem av dessa familjer?

2019-12-11, 20:03
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2357
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:47
    • Visa profil
Hej Gunilla


Har kollat i boken om Ingevalds släkten och jag håller med om att det du har hittat är rätt. Författaren till böckerna hade i bland lite för bråttom. Jag själv är en av massor av Ingevaldsläktingar jag har böckerna som utgångspunkt när jag letar i släkten.


Man får utgå från att kyrkböckerna i original rätt.


// Ulla

2019-12-12, 15:56
Svar #2

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Ulla Lundell - tack för svar

OK då tolkar jag det som att det är Olof Hansson som är far och att Jon Hallenfelt är född 1723 i Kärr Dalskog.

Är det någon som ansvarar för rättningar i Ingevaldsboken eller skall jag bara låta det vara och lägga en rättelse i min bok?

Med vänlig hälsning
Gunilla

2019-12-12, 17:46
Svar #3

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2357
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:47
    • Visa profil
Hej Gunilla


De senaste 2 böckerna om Ingevaldsläkten ska vara rättade men som vi vet så innehåller de fel. Det finns ingen nu mera som har ansvaret för rättelserna. Låt det som du har vara rättelser i din bok. Använd böckerna om Ingevaldssläkten som en utgångspunkt för dina egna forskningar.


Man ska ju alltid kolla i kyrkoböckerna för att vara säker, men det är ju inte alltid som det går att läsa alla mer eller mindre tydliga "kråkfötter"


Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna