ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Britta Stina Johansdotter, Magnus Andersson, Johannes Vulkan, Gustaf Lorens  (läst 672 gånger)

2019-12-10, 15:37
läst 672 gånger

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 16:18
    • Visa profil
Jag söker hjälp att finna "oäkta" sons fars rötter och leverne. Britta Stina Johansdotter född 1860-07-13 i Tengene föder sitt första barn i Tengene (Stora Westölet,Stora Vestölet)1884-09-20 en "oäkta" son - Gustaf Lorens (far till 15 barn). I födelseboken finns en far till Gustaf Lorens: Magnus Andersson och jag tolkar att han bor i/vistelse Örslösa församling på stället Olof Bengtsgård. Men jag finner inte honom någon annanstans, förutom som Gustaf Lorens far just där i födelseboken. Det sägs att han dog i en sprängolycka. Kanske i kalkgrottorna i Hunneberg, eller i annan sprängverksamhet. (Hans son Gustaf Lorens arbetade i kalkgruvorna under en del av sitt liv.) Britta Stina gifter sig med 1888 (28 år) med Johannes Vulkan (21 år) född i Främmestad 1867-11-10. Om någon kan hitta när Magnus Andersson är född och kanske fler spår osv. så vore det fantastiskt roligt. Jag har sökt i församlingar runt "bergen" och en bit bort. Jag bifogar en bild fr födelseboken.

2019-12-10, 22:01
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Hej och välkommen!

Jag tycker nog inte det står att han är oäkta i födelseboken: hans far är Gustaf Gustafsson, som står ovanför Britta Stina, och det står att han och Britta Stina är trolovade. (Mannen kom alltid först, på den tiden ännu mer än nu ... )

På s 171 i hfl står det "Britta Stinas son Gustaf Lorens Gustafsson", överstruket (Tengene (R) AI:11 (1880-1890) Bild 178 / Sida 171 (AID: v7935.b178.s171, NAD: SE/GLA/13548). Det är först när hans mor gift sig med Vulkan, och de flyttat till s 177 som Gustav Lorens kallas oäkta -- men han har fortfarande patronymikon Gustafsson.

I födelseboken står ett kors för fadern, och ett frågetecken för hans ålder. Jag har vid en snabb koll inte hittat någon Gustaf Gustafsson som dör 1884-85 i Tengene -- men det kan ju vara så att han inte är från socknen.

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2019-12-10, 23:08
Svar #2

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 16:18
    • Visa profil
Tusen tack Staffan! Jag har varit slarvig och sedan vandrat den vilsna vägen... Du har verkligen hjälpt mig här. Det verkligt tokiga är att jag var inne på Gustafssonspåret för ett par år sedan ser jag nu när jag går igen en mapp med printscreens från kyrkböcker. Det är nog en hösttrött en som sitter på min axel nu. Nu ska jag ta reda på Gustaf Gustafssons öde. Återigen tusen tack Staffan du gladde mig verkligen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna