ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga om uppbud  (läst 371 gånger)

2019-12-07, 00:51
läst 371 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Kort bakgrund: det gäller uppbud av 3 öresland jord i byn Översävne noterad vid tre på varandra följande ting i Simtuna härads dombok 1681. Vad jag inte blir klok på är att det står "näst södergården" och inte endast "södergården". Vidare står det inte heller om det gäller arvjord eller köpjord, bara att jorden är "Till sahlu".


Södergården i Översävne var på 4 öresland och ägdes av en Erik Larsson från mitten av 1640-talet till 1679 då han är överstruken i mantalslängden och det finns testamente i kyrkoräkenskaperna. Det finns enligt mantalslängderna 2 söner och 1 sonhustru, aldrig någon dotter. Sonen med sonhustrun dör året innan, alltså 1678 och det har inte gått att belägga några barn i det äktenskapet. I mantalslängden ersätts den döde Erik Larsson med Erik Eriksson som med allra största sannolikhet är den andra sonen (styrks också genom senare fadderskap vid dop mellan denne Erik och en syster Elin). Genom dödboken i Västerlövsta socken där Översävne ligger kan nämnde Elin med säkerhet bekräftas som en dotter, där nämns fadern och modern uttryckligen vid namn. Ytterligare en dotter finns sannolikt eftersom i de äldsta husförhörslängderna finns en syster Sara till Erik Eriksson noterad.


Vad jag främst undrar är om "näst södergården" syftar på ett stycke mark som ligger i anslutning till södergården, men inte utgör en del av den?


Eller om det handlar om att Erik Eriksson löser ut sina arvingar? Men då får jag inte riktigt ihop att det är 3 öreland på uppbud. Om den döde brodern hade arvingar skulle han ha fyra systrar och om den döde brodern saknade arvingar hela sex systrar. Jag har gått igenom domböcker, mantalslängder, dödböcker och andra längder noggrant och det är inte sannolikt att det funnits så många döttrar till Erik Larsson (att alla inte nämnts i mantalslängden är dock uppenbart eftersom det bevisligen finns minst en dotter och sannolikt två).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna