ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husar Pehr Fredrik Corell  (läst 605 gånger)

2000-07-17, 20:21
läst 605 gånger

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Pehr Fredrik Corell, husar i Närke. Han föddes 1792-08-31 i Näshulta (D). Föräldrarna var mästersmeden Carl Corell och hans hustru Anna Maria Uddman. Pehr Fredrik flyttade med sin far och dennes nya hustru Maria Holmberg 1797 till Stenkvista (D) och därifrån vidare 1799 till Torshälla (D). 1801 flyttade han till Fristaden i Eskilstuna (D) och återfinns där åtminstone från 1805 som lärling hos smeden Carl Björkman som var gift med Pehr Fredriks syster Anna Catharina Corell. 1807 flyttade han enligt husförhörslängden för Fristaden i Eskilstuna till Näshulta (D), där jag dock inte har återfunnit honom. 1825 dog en av Pehr Fredriks bröder, Anders Gustaf Corell i Eskilstuna och i bouppteckningen efter honom omnämns Pehr Fredrik som husar i Nerike. Nu söker jag uppgifter om vad Pehr Fredrik Corell gjorde efter 1807: flyttade han verkligen till Näshulta? Var i Närke bodde han som husar? Hade han någon familj?  
Jag är tacksam för alla tips!
Katarina Chorell

2000-07-18, 20:13
Svar #1

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej Katarina!
 
Även jag härstammar från smedsläkten Corell! Har du sett den diskussion som finns under Smedsläkter och därefter Corell? Det kanske inte finns något som besvarar din specifika fråga men säkert en hel del om äldre generationer. Har du spårat Carl Corells anor?
 
Hälsningar Anders Lindberg

2000-07-19, 20:41
Svar #2

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Carl Corell föddes 1752-12-20 i Dunker (D) och hans föräldrar var Christiern Christiernsson Corell och Karin Jonsdotter. Alla Carl Corells barn som nådde vuxen ålder blev smeder eller gifte sig med smeder, utom Pehr Fredrik som alltså blev husar.
Jag känner väl till Corelldiskussionen under rubriken Smedsläkter, men tack ändå för tipset!
 
Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna