ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försäkringsinspektör  (läst 680 gånger)

2019-12-06, 13:30
läst 680 gånger

Utloggad Johan Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 11:32
    • Visa profil
Hej

Jag har lite frågor gällande yrkestiteln försäkringsinspektör och vad den innebar.

Min fmmf, Nils Nilsson (1884-1955), kom från enkla förhållanden och var under större delen av sitt liv småjordbrukare, först som åbo och sedan som hemmansägare. Men under åren 1914-1919 står han angiven i församlingsböckerna som försäkringsinspektör.

Se exempelvis här på SVAR ur Finja församlings kyrkoarkiv församlingsbok AIIa:5 (1906-1918).

Jag har dock ingen aning vad en försäkringsinspektör gjorde. Min spontana tanke var att det var något liknande en besiktningsman som inspekterade fastigheter som skulle försäkras eller egendom som blivit skadad.

När jag googlat är det enda matnyttiga som jag hittat information från en finlandssvenska hemsidan som heter Förvaltningshistorisk ordbok. Enligt den är en försäkringsinspektör en högt uppsatt statlig ämbetsman som ansvarar för granskningen av försäkringsverksamheten i landet och tillämpningen av försäkringslagen... Visserligen intressant, men det är ju knappast det prestigefyllda uppdraget som en enkel lantbrukare från Göinge blivit betrodd med, så titeln måste uppenbarligen haft en annan innebörd i Sverige.

Annars är det enda jag hittat när jag sökt här på forumet och på nätet i stort är olika personer som haft yrkestiteln försäkringsinspektör, men ingen information om vad yrket gått ut på.

Är det någon här som vet vad yrket innebar och/eller som kan peka mig i riktning mot en bra källa?

Tacksam för all hjälp som kan erbjudas.

2019-12-06, 13:52
Svar #1

Utloggad Sune Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1227
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:58
    • Visa profil
I dag, 2019, under följande: https://sv.jobs-job.com/how-to-become-an-insurance-inspector-1508, finns en beskrivning vad som krävs att jobba som  "Försäkringsinspektör" och vad en sådan gör idag.
//Sune
Mvh
Sune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna