ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till Johan Olof Westrin, f. 19/6 1850 i Väse, död 7/9 1899 i Bjurtjärn  (läst 1366 gånger)

2019-12-05, 19:34
läst 1366 gånger

Utloggad Kerstin Luthman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:07
    • Visa profil
Johan Olof Westrin var från 1885 kyrkoherde i Bjurtjärn. Han var gift med Ida Sofia, född Andersson och de hade 7 barn, varav en blev min mans mormor.Efter min mans död har jag hittat flera stora album med bilder (mest porträtt) från slutet av 1800-talet och sekelskiftet. De kommer alla från  från denna kyrkoherdefamilj Westrin. Det skulle vara roligt om någon ättling var intresserad av dem. Kontakta mig i så fall via denna länk.

2019-12-13, 11:21
Svar #1

Utloggad Ann-Charlotte Norborg Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-04-23, 09:06
    • Visa profil
Hej Kerstin! Med anledning av min pappas död i början av året har jag precis börjat fördjupa mig i släktträdet. Johan Olof Westrin är min farmors far. Min farmor, som dog redan vid 40 års ålder hette som ogift Dagmar Westrin och som gift Norborg. Jag (och min bror) bör således ha varit fyrmänningar. Vilken av systrarna var hans mormor? Så JA, jag är intresserad av att ta del av dina fotografier. Jag finns i Karlstad. Var finns du?

2019-12-13, 11:27
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Norborg Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-04-23, 09:06
    • Visa profil
Hej igen! Det föll visst bort några ord i mitt förra svar. Det ska förstås vara: "Jag (och min bror) bör således ha varit fyrmänningar med din man.

Det känns jättekul att ha fått kontakt med dig!

2019-12-13, 12:07
Svar #3

Utloggad Kerstin Luthman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:07
    • Visa profil
Hej Ann-Charlotte! Så roligt att du svarade på min sökning! Min man Sten Gustaf Luthman var enda barnet till Gösta Luthman och hans första hustru Ingrid Luthman, född Gustafsson. Hon var enda barnet till kyrkoherde Wilhelm Gustafsson och hans hustru Thyra Gustafsson, född Westrin.  Thyra utbildade sig till hushållslärare i Uppsala , där hon träffade Wilhelm c:a 1911 då han läste teologi där. Efter giftermålet bodde de på olika ställen i Värmland, längst i Väse. Thyra dog redan 1931 då hennes dotter bara var 11 år. Min man stod väldigt nära sin mor och hon i sin tur bevarade alla minnen från sin mor. Därför har jag dessa fotografialbum.
Jag bor i Uppsala och det är ju en bit från Karlstad men det ska väl gå att ordna att albumen skickas på något sätt.  Kerstin

2019-12-13, 20:05
Svar #4

Utloggad Ann-Charlotte Norborg Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-04-23, 09:06
    • Visa profil
Det av de övriga syskonen som jag vet lite om är Fanny. Om du är intresserad kan jag berätta mer om det via e-post där vi även kan diskutera mer kring eventuellt skickande av album.

Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte
ann.charlotte132@gmail.com

2020-12-24, 04:39
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ende sonen blev cellulosaingenjör och bosatte sig i Köpenhamn; se mannen längst ned på den länkade matrikelsidan http://runeberg.org/tforebro/0471.html Men visst hette kyrkoherden Johan Olsson Westrin, d v s med patronymikon? Se [/size]http://runeberg.org/pht/1899/0357.html[/color] Efternamnet kommer väl från hemsocknen Väse.

2020-12-24, 05:04
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna