ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenbrohult n:o 1 tillhör baggetorp  (läst 712 gånger)

2019-12-04, 19:52
läst 712 gånger

Utloggad Eva Hogenfält

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 17:42
    • Visa profil
Jag har letat länge och väl men inte hittat vart detta ligger.
Jag har sökt på min anfader Sven August Hansson f 1830-1917
Gift med maja Lisa Nilsdotter f. 1831. Vad jag kan läsa mig till så har de bott på stenbrohult n:o 1 tillhör baggetorp.
Vart ligger detta ställe, finns det kvar idag? Såg att Sven August blivit inhyst hjon när frun dött om det är samma man. Men frågan är vart?

2020-02-04, 14:30
Svar #1

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Eftersom du skriver "tillhör Baggetorp" så får jag för mig att det inte är i byn Stenbrohult (som jag känner till väl) du ska leta utan att Stenbrohult istället är en liten gård eller ett torp som i sin tur hör till något store Baggetorp. Det finns massor av små torp bara runt om i Småland som heter Stenbrohult, bland annat i Gällaryd utanför Värnamo tror jag.

Om du istället funderar på om det är Baggetorp så finns det mest kända Baggetorp i Sörmland så det kanske skulle löna sig att lägga frågan där? Baggetorps gård borde ha haft massor av torp under sig. Det finns också en mindre Bagg(a?)torps gård i Gamleby och en i Misterhult.

2020-02-04, 14:48
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil
Torpet Stenbrohult under Baggetorp där Sven August och Maja Lisa bodde låg i Misterhult socken.
Se t ex Misterhult (H) AI:12a (1876-1882) sid 43

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna