ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tror jag hittat fadern. Kan DNA hjälpa mig ?  (läst 1055 gånger)

2019-12-04, 11:33
läst 1055 gånger

Utloggad Pia Vejdeland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 05:44
    • Visa profil
Tror mig löst en gammal gåta om "fader okänd" och står i begrepp om att testa med DNA. Helt okunnig och även tveksam om denna "dagens släktforskningsverktyg" så behöver jag lite hjälp.
Det finns flera olika program som erbjuder DNA-test, men om vi använder ett test från t.ex myheritage och den vi misstänker kan vara en släkting, via mormors farfar, använt sig av Ancestry ? riskerar vi då missa samhörigheten, eller registreras de "över gränserna"
Vilken rekommenderar ni har bäst täckning, och finns det något register eller så, som man som otestad kan kolla i ?
Jag vet att det blev rörigt, men min oerfarenhet i ämnet gör att jag inte vet hur jag skall formulera mig

2019-12-04, 23:47
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Family Tree DNA är det företag där flest skandinaver testar sig.

Peter Sjölund är en auktoritet inom DNA för släktforskare.  Läs t ex här:
https://slakthistoria.se/slaktforskning/dna/slaktforska-med-dna-sa-gor-du

2019-12-06, 15:50
Svar #2

Utloggad Pia Vejdeland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 05:44
    • Visa profil
Tack för svar, antar att vi får satsa på Familytree att börja med. Kan bli en kostsam historia det här verkar det som

2019-12-07, 00:17
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna