ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Carl Magnusson  (läst 153 gånger)

2019-12-03, 23:01
läst 153 gånger

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-12-08, 15:39
    • Visa profil
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta Mjölnaren Carl Magnussons föräldrar, för det första så hittar jag inte Carl i födelseboken så jag kommer inte så långt långt.
Jag ser ju att han är född i Södra Ving / Ving Å.H

Grolanda (R) AI:7 (1861-1873) Bild 118 / Sida 98 (AID: v45720.b118.s98, NAD: SE/GLA/13160)

tacksam för all hjälp

janne

2019-12-03, 23:37
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2019-12-05, 15:28
    • Visa profil
Hej!

Det föds en Carl 7 febr 1825 Fänneslunda (samma pastorat)
Far:Torparen Magnus Danielsson
Mor: Annika Larsdotter
De bodde i Intorp.

Fänneslunda C:2 sid 55

Med vänlig hälsning
Gunilla

2019-12-05, 18:36
Svar #2

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-12-08, 15:39
    • Visa profil
hej,

Tyvärr det är fel person, "min" Carl är född i wing å h men jag hittar inte han i födelseboken.
Carls fru heter Lisa Johanna Andersdotter och de har barnen Anders, Johan och Alfrid

Mvh
janne

2019-12-06, 08:55
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3485
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 23:42
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jodå, det är helt rätt Carl.

Som Gunilla säger, så hör Fänneslunda till Södra Vings pastorat. Och det är mycket vanligt att moderförsamlingen anges som födelseförsamling efter en flytt, även om personen var född i ett annex. Flyttattesten brukade oftast undertecknas med moderförsamlingens namn, och stod det inte födelseförsamling i attesten, så skrev prästen i den nya församlingen in moderförsamlingen som födelseförsamling i husförhörslängden.

Över huvud taget bör man aldrig lita på födelseuppgifter i husförhörslängder; det fullkomligt dräller av fel där, både orter och datum. För att undvika att gå vilse, så bör man alltid följa en person i alla husförhörs- och flyttlängder. Så då gör vi det...  :)

Här är födelsenotisen den 7/2 1825:

Fänneslunda C:2, s. 55 (https://app.arkivdigital.se/aid/v43472.b31.s55).

Och den samtida husförhörslängden (Fänneslundas hfl ingår här i samma bok som Härna, som också hör till Vings pastorat):

Härna AI:3, s. 148 (https://app.arkivdigital.se/aid/v43902.b82.s149).

Familjen kan sedan följas när de flyttar runt i samma pastorat. Här är den sista husförhörslängden som de är med i där:

Södra Ving AI:5, uppsl. 18 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44527.b24.s18).

Som synes är Carls födelseförsamling fortfarande Fänneslunda när han är kvar i födelsepastoratet. Här står att de flyttar ut 1839, men de finns i utflyttningslängden den 9/11 1840, och där har Carl fått en egen attest:

Södra Ving B:1, s. 72, n:r 38-39 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44534.b41.s73).

Här står alltså att de alla flyttar till Toarp, men i inflyttningslängden där (som är gemensam för hela Rångedala pastorat) kan jag bara hitta den övriga familjen, inte Carl:

Rångdedala B:2, n:r 14/1840 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44351.b61).

Och här är de i husförhörslängden:

Toarp AI:8, s. 123 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44603.b66.s123).

Alltså ingen Carl där heller. De flyttar till Länghem 1841 står det här. Och här finns de i den inflyttningslängden:

Länghem B:1, s. 50, n:r 45-46 (https://app.arkivdigital.se/aid/v7745.b28.s51).

Och har man sett - där dyker Carl upp igen! Han står bland de som har flyttat in 1841, men hans attest är daterad 1840, och det står att han kommer från Ving. Han har alltså aldrig flyttat till Toarp - vilket bekräftas av att attesten från Ving, där det står att han flyttar till Toarp, finns i Länghems arkiv utan påskrift från Toarp/Rångedala:

Länghem HII:3 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0061645_00008).

Och här är den övriga familjens attest i samma arkiv, men utfärdad i Rångedala (Toarps moderförsamling):

Länghem HII:3 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0061645_00009).

Enligt inflyttningslängden flyttar de alla in till Forsa kvarn, som ligger i Dannike socken (i Länghems pastorat). Här är de i husförhörslängden:

Dannike AI:4, s. 3/1835-1840 (https://app.arkivdigital.se/aid/v7776.b34.s3 - observera att volymen innehåller två längder).

Efter denna hfl är det en lucka för åren 1841-1844. I nästa längd finns föräldrarna till att börja med i "socknens slut", dit det står att de överförts 1842 (alltså i den nu försvunna längden):

Dannike AI:5, s. 61 (https://app.arkivdigital.se/aid/v7777.b37.s61).

Carl är alltså inte med här, och jag kan inte heller hitta honom i utflyttningslängden 1840-1845:

Länghem B:1, s. 144 (https://app.arkivdigital.se/aid/v7745.b75.s145).

Men här är han som inflyttad från Dannike 1843:

Varnum AI:11, s. 140 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44710.b12.s141).

Sedan kan han följas när han flyttar runt i Varnum tills han finns på denna sidan två gånger, som både ogift och gift:

Varnum AI:13, uppsl. 36 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44712.b42.s36).

Här är alltså födelsedatumet fortfarande den 7/2 när han är nygift. Sedan har jag inte följt honom vidare, innan han dyker upp på den sidan som du länkar till:

Grolanda AI:7, uppsl. 98 (https://app.arkivdigital.se/aid/v45720.b118.s98).

Födelsedatumet har alltså här ändrats till den 7/5. Om du följer honom vidare under tiden där jag inte har följt honom, så ser du var det blev felskrivet.

Carl har alltså fortfarande födelsedatumet den 7/2 när han första gången finns i husförhörslängden i Varnum tillsammans med hustrun Lisa Johanna Andersdotter och deras första barn Anders. Och han flyttade 1843 in till Varnum från Dannike, där han bott tillsammans med föräldrarna och brodern Johannes. Och till Dannike flyttade han med attest från Ving, där det står att han är född i Fänneslunda den 7/2 1825. Dessutom är fadern också mjölnare - åtminstone stundtals...  :)

Så visst är det rätt Carl.

Här är fadern Magnus Danielssons bouppteckning från den 7/5 1855:

Kinds HR FIIa:53, s. 559 (https://app.arkivdigital.se/aid/v142795.b285.s559).

Dessvärre står det inte var sonen Carl bor. Men underskrifterna ser ut att vara original. Har du något att jämföra med? Kanske hans hustru dog först och han har undertecknat hennes bouppteckning?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-08, 15:39
Svar #4

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-12-08, 15:39
    • Visa profil
oj, vilken tur att ni duktiga och hjälpsamma finns. Jag hade inte hittat detta utan troligtvis stannat av i mitt sökande. Tack för ditt svar och all info, nu skall jag gå igenom detta och se vad jag kan hitta.

Stort tack Jörgen

mvh
janne

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna