ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters Julnötter 2019  (läst 1538 gånger)

2019-12-01, 09:33
läst 1538 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Kan man önska sig att den/de som konstruerar frågorna i Rötters Julnötter väljer frågor med svar som inte är tveksamma. Flera anmärkte på detta redan i Julnötter 2018. Skärpning!

Redan första frågan idag 1 dec är tveksam. I flertal olika källor uppges att marsipanens ursprung är höljt i dunkel. Nedan ett antal varianter.
-   Marsipan fanns redan under antik tid, i Orienten
-   I modern tid kommer den troligen från Persien
-   Marsipan har arabiskt ursprung på 600-talet
-   Ursprung inte säkert känt, men troligtvis från östra medelhavsområdet till bl.a. Venedig
-   Många historier om hur marsipan kom till. Troligen var det i i Italien. Där var det en venetiansk bagardotter som ”uppfann” marsipan av en tillfällighet och hennes far bagaren kallade den Marcius bröd (Marci pani).
-   Det första receptet på marsipan lär ha skrivits av den spanske kocken Rupert de Nola i Toledo.
-   Tallin Gamla Stan apotek hävdar själva att de uppfunnit marsipan.
-   Ryktet säger att marsipan uppfanns den tyske kocken Franz Marcip på 1700-talet

Det går säkert att hitta fler alternativ. Jag råkade själv välja "rätt" svar, men bara av en tillfällighet.
/Göran Ignell

2019-12-01, 11:18
Svar #1

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:08
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Inget av alternativen är rätt, så det går inte svara på frågan.Frågan borde utgå.

2019-12-01, 17:51
Svar #2

Utloggad Johan Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 09:34
    • Visa profil
Håller med er då skaparen av frågan inte verkar ha några ämneskunskaper om vad som är realistiskt eller inte !!!

2019-12-02, 08:26
Svar #3

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Jag inser att denna rubrik inte hör hemma i Anbytarforum, men jag fann forumet som en lämplig plats att nå många Rötter-läsare som svettas med tokiga Julnötterfrågor. Jag minns att konstigheter i Julnötter tidigare år har behandlats i Anbytarforum.

Jag har delgivit kansliet min kritik via info@rotter.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna