ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Geseke Frederiksdatter  (läst 1352 gånger)

2019-11-30, 12:11
läst 1352 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Denna kvinna har jag stött på i min släktforskning via Robsahm och Hoyer. Enligt vissa sidor är hon oäkta dotter till danske kungen Frederik I men detta verkar vara högst osäkert och dunkelt. Det jag undrar är om jag skall ange hennes föräldrar som Frederik I eller okänd. Tar jag med Frederik I blir släktträdet väldigt mycket större. Vad tycker ni? Jag vill inte ha ”önskeled” eller påhittade led i mitt släktträd.

2019-11-30, 13:50
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Min åsikt är att du inte ska ta med något som du inte kan styrka med säker källa. Givetvis kan du notera det du vet/fått höra i hennes personakt.
/Peppe


2020-12-08, 22:16
Svar #3

Utloggad Patrik Karlen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-07-31, 12:31
    • Visa profil
Ulf Berggren... ::)
Blev svart att lasa tyska..
Nagot hum om Geseke Fredriksdatter var kung Fredricks I:s dotter ?

2020-12-13, 00:46
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
På annan plats i forumet har tidigare uppgifter börjat bli tvivlade på. Men i denna artikel kom nya rön, att hon i själva verket hette Magdalena Fredriksdotter och att det var hennes mor som hette Geseke, som också var mor till Fredrik I:s andra utomäktenskapliga dotter.
Jag har inte kollat vad han bygger det på, för det var länge sedan jag sysslade med detta, men det har uppenbarligen tillkommit nya källor som åtminstone har gjort det troligare att hon var Fredrik I:s dotter.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna