ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag ägare/brukare till en gård?  (läst 1695 gånger)

2019-11-28, 17:33
läst 1695 gånger

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Jag skall försöka hitta hur en släktgård har "vandrat" från person till person.
Släktgården sägs ha varit i släkten sen 1600-talet.
Utgående från dagens ägare. Var hittar jag info om ägarbyte (namn och datum) tillbaks i tiden ända till 1600-talet?
Troligen var gården en Frälsehemman på 1600-talet och senare ett Kronohemman för att någon gång på 1700-talet bli utköpt från staten.
Jag har lärt min att ett Frälsehemman är ägt av en adelsman som då får ränta från brukaren.
Ett Kronohemman ägs av staten som då får ränta från brukaren.
Tacksam för råd och tips:)

2019-12-01, 19:42
Svar #1

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 23:46
    • Visa profil
Hej!
Riksarkivet har Jordeböcker 1630-1750
Lagfartsböcker 1875-1933
Lantmäteriet har Historiska kartor med arkivhandlingar t.ex. Avsöndring, Laga skifte, m.m.
Mvh Anita

2019-12-02, 12:36
Svar #2

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Tack Anita!
Då vet jag lite mer var jag skall leta:)

2019-12-07, 19:27
Svar #3

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:22
    • Visa profil

Hej! Läs mantalslängderna. Finns hos Riksarkivet samt Arkiv Digital. Då har du något att utgå från. Sen kan du fylla på med andra uppgifter.


Jag håller på med en liknande utredning men går bet på att hitta själva övertagandet. Finns det att hitta i domböckerna? Har läst men hittar inget sån't. Borde det inte finnas något om vem som har brukningsrätt på ett Kronohemman? Det verkar ju i någon mån ärvas. Tiden jag söker är andra halvan av 1700-talet.


Hälsningar
Ulrika

2019-12-07, 19:54
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-07, 20:49
Svar #5

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:22
    • Visa profil

Jo, jag har läst detta, men gäller det inte bara om man köper gården? Om man tog över brukningsrätten till en krono- eller frälsegård så var det väl inte alltid det fanns domstolsprotokoll. Eller?


Hälsningar
Ulrika



2019-12-07, 23:35
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, i uppbudsprotokollen hittar man nya ägare till skatte- och frälsejord.

Vem som har brukningsrätten till en krono- eller frälsegård framgår ju enklast av vem som står för bruket i jordeböcker och mantalslängder. Det var inte vem som helst som kunde flytta in där; det krävdes naturligtvis ett avtal med ägaren.

Men se upp med gamla jordeböcker! Där skrev man oftast bara av namnet på bonden från föregående bok - oavsett om han fortfarande brukade gården eller var död sedan länge...  :)

När man började att årligen uppdatera jordeboken med nya brukare kan väl variera från fögderi till fögderi, men enligt min erfarenhet är böckerna från 1700-talet pålitliga. Men för att vara säker på hur det är i en viss socken, så får man gå igenom jordeböckerna och se när det slutar att vara samma namn på bönderna år efter år på alla gårdar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-13, 19:32
Svar #7

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:22
    • Visa profil

Tack för tips! Säkert kan Stig-Åke Bonde som startade den här tråden också ha nytta av detta.


Jag läser i domböckerna och har insett att ett övertagande inte alls behöver finnas det året övertagandet sker vilket innebär ett enormt bläddrande och läsande. Min tanke är att hitta om det finns ett släktskap mellan vissa personer på en gård som inte framgått av andra källor.


Mvh
Ulrika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna