ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Hitta kusiner med hjälp av DNA  (läst 667 gånger)

2019-11-24, 17:57
läst 667 gånger

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Har ett släktträd på papper från Giovanni Battista Pinello osv upptecknat av Hjalmar Pehrsson år 1914. Han var lärare i Vänersborg. Född 1882. Genväg AID Vänersborg (P) CI:6 sid 285. Hans föräldrar var Lars Persson och Anna Helena Liljekvist Vänersborg (P) AI:28 (1882-1892) Bild: 107 Sida: 143.
Hjalmar Pehrsson lär vara kusin till min mormor Elsa Maria f Hansson 12/9 1893 i Oscar Fredriks församling. Föräldrar Emanuel Hansson f 1855 och Tea Hansson f Jonsdotter.

Jag var nyss på ett föredrag om DNA och hur man kan spåra gemensamma kopplingar. Nu undrar jag om detta kan hjälpa mig att hitta kusinkopplingen med Hjalmar och mormor Elsa? Dvs jag testar mig (inte gjort ännu) och kan få matchningar som kan visa mig vidare. Vilket ska jag då välja mellan FamilyTreeDNA, Myheritage och AncestryDNA?


2019-11-24, 19:35
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 15:47
    • Visa profil
Om du testar dig och någon av Hjalmar Perssons ättlingar också testar sig så kan ni se att ni är nära släkt. Men menar du att det inte går att reda ut via vanlig släktforskning om de var kusiner?

2019-11-24, 22:32
Svar #2

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Ska kolla om någon av Hjalmars ättlingar har eller kan testa sig.

Sedan; vanlig släktforskning. Har fått tips om att kolla mormor Elsas föräldrar och deras föräldrar kan ha något gemensamt med Hjalmars föräldrars föräldrar men hittade inget gemensamt där.
Någon tanke på hur jag kan söka på ett annat sätt?

2019-11-25, 12:43
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3222
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 23:53
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Sivert!

Genom ett DNA-test av dig och en ättling till Hjalmar Pehrsson kan du möjligen få reda på om ni är släkt ned varandra, men chansen att ni genom testet ska få reda på hur ni är släkt är minimal. Då krävs det ändå traditionell släktforskning för att ta reda på hur kopplingen/kopplingarna ser ut.   

Eftersom du tycks ha följt det råd som Jörgen Tollesson gav dig för ett par månader sedan, vet du väl redan att Hjalmar Pehrssons farmor Justina Larsdotter och din mormors morfar Jon Larsson Gadd båda uppges vara födda i Bolestads församling med mindre än 10 års mellanrum.

Tyvärr har jag inte fått något riktigt grepp om Jons och Justinas familjeförhållanden, men de verkar i varje fall inte vara syskon. Dock är det väl rimligt att misstänka att en eventuell släktkoppling mellan din mormor och Hjalmar i första hand bör sökas just i Dalsland.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-11-25, 13:47
Svar #4

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Hej och tack Hans Olof!
Tillåter mig att rabbla lite familjeförhållanden...

Jon Larsson Gadd var gift med Märta Gadd f Andersdotter AID v13706.b38.s67. Fader Lars Jonsson Cato AID v57581.b17 och moder Hedvig (Hedda) Lundberg AID v13608.b47.s87. Hedvig avled 1820 AID v13735.b136. Lars Jonsson Cato gifte sedan med Brita Maja Larsdotter född 1798 i Frändefors. Brita Maja har anfäder ända upp till Giovanni Battista Pinello f 1682-04-24 i Genua (min morot med forskningen, bland annat...).

Justina gift med Erik Kilström AID v3950.b322.s315. Fader Lars Hjelmar född AID v6522.b24.s39 och moder Johanna Eriksdotter (Ersdotter) Örling f AID v12289.b45.s81.

Intressant med Bolstad och Dalsland. Ska kolla på det.

Med vänlig hälsning/Sivert

2019-11-25, 19:27
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3486
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 13:10
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Din mormor Elsa och Hjalmar Persson är inte kusiner:

Elsa Maria Hansson, född den 12/9 1893 i Masthuggs församling (Oskar Fredrik C:3 https://app.arkivdigital.se/aid/v34364.b53 och AIIa:2 uppsl. 703 https://app.arkivdigital.se/aid/v82483.b308.s703)
· Far: Emanuel Hansson, född den 16/6 1855 i Karl Johans församling (C:2 s. 608 https://app.arkivdigital.se/aid/v27616.b313.s609)
· Farföräldrar: Anders Hansson och Christina Greta Thorsson
· Mor: Tea Jonsdotter, född den 19/5 1858 i Brålanda socken (C:7 s. 148 https://app.arkivdigital.se/aid/v13710.b43.s148)
· Morföräldrar: Jon Larsson Gadd och Märta Andersdotter (Jons styvmor är Brita Maria Larsdotter Hjalmar)

Hjalmar Persson, född den 1/2 1882 i Vänersborgs församling (CI:6, s. 284 https://app.arkivdigital.se/aid/v45343.b155.s285 och AI:28 s. 142 https://app.arkivdigital.se/aid/v44829.b107.s143)
· Far: Lars Persson, född i Frändefors socken den 27/1 1841 (C:6 s. 168 https://app.arkivdigital.se/aid/v13739.b90.s169)
· Farföräldrar: Per Hansson och Justina Larsdotter Hjalmar (Justina tidigare gift med Erik Kilström)
· Mor: Anna Helena Liljeqvist, född i Vassända socken den 5/7 1846 (Vassända-Naglum C:5 s. 121 https://app.arkivdigital.se/aid/v44752a.b65.s121)
· Morföräldrar: Petter Liljeqvist och Cajsa Jansdotter

Som synes är ingen av Elsas far- eller morföräldrar gemensam med någon av Hjalmars far- eller morföräldrar. Följaktligen är ingen av Elsas föräldrar syskon till någon av Hjalmars föräldrar. Och därmed är inte heller Elsa och Hjalmar kusiner.

Däremot är Elsas mor Tea Jonsdotter styvsläkting (om det finns något som heter så  :) ) med Hjalmars far Lars Persson. Teas styvfarmor Brita Maria Larsdotter Hjalmar är nämligen syster till Lars mor Justina Larsdotter Hjalmar.

Deras föräldrar är Lars Bengtsson Hjalmar och Johanna Eriksdotter. Och Johanna är dotter till Erik Andersson Örling och Beata Johansdotter Pinello.

Men eftersom Brita Maria bara är styvmor till din mormors morfar, så är ju du ingen Pinello-ättling - åtminstone inte på den grenen...  :)

----------

OBS: Brita Maria Larsdotter Hjalmar hamnade i fel generation i den första versionen av inlägget, men nu är det rättat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-11-25, 23:18
Svar #6

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Hej och tack! Oj, så bra och många källor! Då har jag ett besked.
Nu ska jag uppdatera min info och källor i Disgen. T.ex. "Justina tidigare gift med Erik Kilström".   :)

2019-12-01, 14:03
Svar #7

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Hej! Har ett par följdfrågor. Hoppas OK?
Elsa Maria AIIa:2 uppsl. 703 https://app.arkivdigital.se/aid/v82483.b308.s703). Vad betyder ett rött, lodrätt streck och "1259"?

Hittar två möjliga födelsekällor för Cajsa Jansdotter 1806. Dels 19 juli (AID v45339.b134.s257, föräldrar Sven Jonasson? och Inga Lena Majssin?) och 24(?) december (AID v45339,b135,s259, föräldrar Jonas Dalin? och xx Sten.. Fahlberg?). Vilken är mest trolig?
Petter har jag hittat.

Med vänlig hälsning Sivert J

2019-12-01, 15:54
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 15:47
    • Visa profil
Hej! Har ett par följdfrågor. Hoppas OK?
Elsa Maria AIIa:2 uppsl. 703 https://app.arkivdigital.se/aid/v82483.b308.s703). Vad betyder ett rött, lodrätt streck och "1259"?

Hittar två möjliga födelsekällor för Cajsa Jansdotter 1806. Dels 19 juli (AID v45339.b134.s257, föräldrar Sven Jonasson? och Inga Lena Majssin?) och 24(?) december (AID v45339,b135,s259, föräldrar Jonas Dalin? och xx Sten.. Fahlberg?). Vilken är mest trolig?
Petter har jag hittat.

Med vänlig hälsning Sivert J
På den tiden var patronymikon fortfarande i princip hundraprocentiga så heter hon Jansdotter är alternativ två med Jonas Dalin och Anna (Ana) Stensdotter Fahlberg mera sannolik av de båda

2019-12-01, 16:01
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 15:47
    • Visa profil
Här finns förresten bouppteckning efter klockare Jonas Dalin 1833. Dotter Cajsa Lisa var 27 år och ännu ogift. Du får leta upp Cajsas vigsel och se när den inträffade, och var hon bodde vid tillfället, för att se hur det passar ihop.

AD v144325.b357.s701

2019-12-01, 17:14
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3486
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 13:10
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ett rött streck och siffror i rött betyder att de har överförts till den sidan i den nya boken.

När det gäller Cajsa Jansdotter, så står det i Vassändas husförhörslängd som är samtida med dottern Anna Helenas födelse (Vassända-Naglum AI:8, s. 19; https://app.arkivdigital.se/aid/v44734.b17.s19) att Cajsas födelseort är Dal, alltså Dalsland - och där finns ju några socknar att välja på...  :)

(Jan [ibland 'finare' skrivet Jaen] är en kortform av Johan[nes]. Jonas är däremot ett annat namn och ger inte patronymikonet Jansdotter. Men å andra sidan är ju kyrkoböckerna fulla av felskrivningar...  :) )
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-01, 20:20
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3486
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 13:10
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Cajsa och Petter gifte sig i Vänersborg den 25/4 1835 (CI:3, s. 773, n:r 2; https://app.arkivdigital.se/aid/v45340.b391.s773). Där står att Cajsa är kammarpiga [?] på Nabbensberg.

Hon finns dock inte på Nabbensberg i den samtida husförhörslängden (AI:10. uppsl. 271). Däremot i föregående längd (AI:9, s. 283; https://app.arkivdigital.se/aid/v44810.b176.s283). Där står att hon kom från fältk. Rådberg.

Rådberg finns på sidan 1 i samma volym (https://app.arkivdigital.se/aid/v44810.b13.s1). Och där står att hon kom dit från fru Wikström, p. 186 - och att hon är född i Ör.

Hos fru Wikström finns hon alltså på sidan 186 i AI:9 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44810.b120.s187), och även på sidan 133 i AI:8 (https://app.arkivdigital.se/aid/v44809.b72.s134).

På det sistnämda stället står det "1827 N:o 189". Men jag hittar henne inte i hus/tomt n:r 189, varken i AI:8 (som omfattar åren 1824-1827; s. 101) eller AI:9 (1828-1833; s. 138).

Kråkfötterna innan 1827 skulle kunna vara "at.", och i så fall lär det vara en förkortning för attest och alltså en hänvisning till numret i inflyttningslängden. Men dessvärre finns ingen sådan bevarad före 1831. Och attesterna börjar först 1856.

Hos Wikström kallas hon Johansdotter.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-01, 20:24
Svar #12

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil

2019-12-02, 13:03
Svar #13

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Tack för all info! Botaniserar....

"Ett rött streck och siffror i rött betyder att de har överförts till den sidan i den nya boken." Göteborgs Oscar Fredrik (O) AIIa:2 (1894-1899) Bild 308 / sid 703. Har tittat framåt på AII:3 osv men hittar inte sid 1259. Vad missar jag?

Kikade i födelsebok för Ör. Ör (P) C:3 (1752-1814) Bild 141 / sid 273. För att möjligen se något där. Hittar några Cajsa där men ingen Jonas Dalin. Är nog fel ute här... en chansning.

Vad gäller Cajsas födelse Vänersborg (P) CI:2 (1776-1819) Bild 135 / sid 259, står det "Dec 24" där?

2019-12-02, 15:43
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3486
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 13:10
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Göteborgsförsamlingarna är så stora att församlingsböckerna är uppdelade på flera volymer för varje tidsperiod. AIIa:1-3 omfattar åren 1894-1899. Nästa tidsperiod är 1899-1907, som består av AIIa:4-26, alltså hela 23 volymer med 200 sidor i varje. Uppslag 1259 finns i AIIa:11 (https://app.arkivdigital.se/aid/v82492.b63.s1259).

Återkommer om Cajsa.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-02, 20:28
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3486
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 13:10
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jonas Dalin hittade du ju när du sökte efter en Cajsa född 1806 i Vänersborgs födelsebok. Då kan du ju glömma honom när du söker i Ör.

I den första husförhörslängden där vi kan hitta 'din' Cajsa i Vänersborg, alltså hos fru Wikström i AI:8, så kan vi vara säkra på att det är "at." som står framför "1827 N:o 189".

Om vi ser på personerna ovanför i samma hushåll, så har de flesta likadana noteringar, dels "at" med ett tydligt a (till skillnad från kråkfoten vid Cajsas notering), och dels "att" med två t. Och går vi till nästa volym (AI:9) och bläddrar runt bland sidorna där, så finns samma typ av noteringar - och då också från tiden när det finns inflyttningslängd, alltså 1831 och senare. Och jämför vi "att"-noteringarna i den husförhörslängden med inflyttningslängden, så stämmer numren.

Cajsa har alltså flyttat in till Vänersborg 1827, och hade nummer 189 i den nu försvunna inflyttningslängden.

Kan vi då vara säkra på att hon föddes i Örs socken och att det var därifrån som hon flyttade 1827. Nej, dessvärre är det inte så enkelt... Det finns flera vanliga fel som kan uppstå i samband med en flytt. Se under Möjliga felkällor på sidan Släktforska i kyrkoböcker.

Det är alltså möjligt att Cajsa är född i ett annex i Örs pastorat - eller att hon inte är född i det pastoratet alls, utan bara bott där. Det är också möjligt att hon är född ett annat år än 1806. (Örs pastorat omfattar socknarna Ör, Dalskog, Skållerud, Gunnarsnäs, Holm och Järn.)

Men vi börjar naturligtvis med att titta i Örs utflyttningslängd 1827 - och där finns en Cajsa Jansdotter som flyttar till Vänersborg (B:1, s. 183, n:r 20; https://app.arkivdigital.se/aid/v12283.b95.s183). Hon flyttar från Tonsberg, och det hänvisas till sidan 140 i husförhörslängden. Och enligt husförhörslängden är hon född 1806.

Hon kan sedan följas bakåt på följande sidor i husförhörslängderna:

AI:8, uppsl. 140 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4672.b146.s140)
AI:8, uppsl. 145 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4672.b151.s145)
AI:8, uppsl. 33 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4672.b39.s33)
AI:7, uppsl. 32 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4671.b37.s32)

På den sistnämnda sidan står att hon kom från Gnäs (= Gunnarsnäs) 1822. Hon finns dock inte i Örs inflyttningslängd det året.

(Örs pastorat har något så ovanligt som flyttningar mellan pastoratets församlingar noterade i flyttlängderna så här tidigt. Normalt brukar det börja först efter 1860, för att man skulle kunna lämna riktig statistik över församlingarnas in- och utflyttningar till SCB. För äldre tider är det normalt bara flyttningar till och från andra pastorat som noteras.)

Hon finns dock i Gunnarsnäs utflyttningslängd (B:1, s. 104, n:r 8; https://app.arkivdigital.se/aid/v12349.b51.s105) som utflyttad till Ör 1822. Hon kommer från Västra Lindstorp, med hänvisning till sidan 48 i husförhörslängden. Och på det uppslaget (i AI:6; https://app.arkivdigital.se/aid/v4208.b53.s48) står att hon kommit från Ör 1821. Och i Gunnarsnäs inflyttningslängd (B:1, s. 13, n:r 23; https://app.arkivdigital.se/aid/v12349.b9.s13) finns hon mycket riktigt som inflyttad från Ör till Västra Lindstorp 1821.

Men hon finns inte i Örs utflyttningslängd 1821. D.v.s. det finns ingen Cajsa Jansdotter där som flyttar till Gunnarsnäs - men däremot en som flyttar till Järn det året (B:1, s. 165, n:r 37; https://app.arkivdigital.se/aid/v12283.b86.s165). Hon finns dock inte i Järns inflyttningslängd. Här har det uppenbart blivit en felskrivning - prästen har noterat henne i Örs flyttlängd som utflyttad till Järn när hon i själva verket flyttade till Gunnarsnäs. Att det inte var i inflyttningslängden som det blev fel - alltså att hon noterades i Gunnarsnäs inflyttningslängd i stället för Järns - framgår ju av att hon finns i Gunnarsnäs husförhörslängd.

Den Cajsa Jansdotter som står i Örs utflyttningslängd 1821 kommer från Tonsberg, med hänvisning till sidan 150 i husförhörslängden. Och på det uppslaget finns hon noterad som utflyttad till Järn 1821 - men det måste som sagt vara en felskrivning. Det viktiga är att hon här finns med föräldrarna Jan Svensson och Anna Nilsdotter.

Familjen kan följas bakåt på följande sidor i husförhörslängderna:

AI:7, uppsl. 150 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4671.b156.s150)
AI:6, uppsl. 146 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4670.b149.s146)
AI:5, uppsl. 186 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4669.b192.s186)
AI:5, uppsl. 192 (https://app.arkivdigital.se/aid/v4669.b198.s192)

På den sistnämnda sidan står att de flyttat dit från "Nya hemmet", men det står inte när. "Nya hemmet" finns inte med i den längden (åtminstone inte i registret). Däremot finns det i föregående längd, men då är inte de där. Det är dock en lucka bland husförhörslängderna; det finns ingen längd för 1802-1807.

På alla sidor i husförhörslängderna står att Jans och Annas dotter Cajsa är född 1806, och i de längder där födelsesocknen är utsatt står det Ör (eller bara Ö). Jag kan dock inte hitta henne i Örs födelsebok 1806, så antingen är hon född i en annan socken eller ett annat år - eller både och...

Om vi går tillbaka till Vänersborg, så finns där register för husförhörslängderna (upprättade av landsarkivet). Och där finns det bara en Cajsa Jansdotter (med olika varianter av namnet; https://app.arkivdigital.se/aid/v188610.b198.s387) som är född 1806 (s. 390-391) och kan vara den som är utflyttad från Ör 1827, och det är 'din' Cajsa; de andra finns i Vänersborgs husförhörslängder före 1827. Men...

Registret omfattar bara stadsförsamlingen, och i Vänersborgs pastorat ingår också socknarna Vassända, Naglum och Väne-Ryr. Det är alltså möjligt att det med "Vänersborg" i Örs utflyttningslängd 1827 avses pastoratet, och att den Cajsa som flyttade från Ör då hamnade i någon av nämnda socknar. I så fall har 'din' Cajsa flyttat från Ör tidigare och 'mellanlandat' i en annan församling och sedan flyttat därifrån till Vänersborg 1827.

Även om det är sannolikt att det är 'din' Cajsa som flyttar från Ör 1827, så kan vi alltså inte vara helt säkra.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-03, 14:47
Svar #16

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 17:04
    • Visa profil
Återigen: tack för all fakta. Nu ska jag bläddra på...

Under tiden, Vänersborg, så finns där register för husförhörslängderna. Ser A:9 155 och 272. Ska hon finnas på de sidorna?
Hittar ingen Cajsa där. ? Kikar mest efter 1806.

2019-12-03, 16:31
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3486
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 13:10
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Vänersborgs hfl-register står födelsedatum efter namnet, och därefter titeln.

De Cajsa Johansdotter som ska finnas på sidorna 155 och 272 i AI:9 har alltså inget födelsedatum i husförhörslängden.

Men ingen av dem är 'din' Cajsa. Hon har födelseåret 1806 hela tiden, och kan följas när hon flyttar runt efter inflyttningen. Och jag har redan i inläggen sagt på vilka sidor i husförhörslängderna hon finns.

(I registret finns 'din' Cajsa på sidan 391. Johansdotter/Jansdotter, med året 1806 och utan datum, och i AI:8 och AI:9.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna