ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greta Kristina Thunberg, var i Närke var du född...  (läst 518 gånger)

2005-10-11, 21:30
läst 518 gånger

Anita Karlsson

Hej!
Jag undrar om någon har sett till namnet Greta Kristina Thunberg när de sökt i Närke?
Hon skulle vara född 1737 någonstans i Närke,  och död 1809.03.05 i Rudsberg, Ölme, Värmland.
Hoppas någon kan ge mig ett svar på detta.
MVH.Anita Karlsson.

2005-12-08, 07:14
Svar #1

Jyri Järvenkylä

Jag har studerat litegranna Thunberg släkten i Finland (se http://www.vilppula.com) och det syntes vara så att familjen kom till Fiskars järnfabriken sannolikt i början av 1700 talet. De arbetade som smeder i flera generationer. Sedermera kultursläkten Thuneberg har börjat ifrån en gren. Alla smeder brukar heta Eric Johansson!
 
Jag är intresserad av anfäder i Sverige som skulle vara smeder också. Tillhör familjen till Vallooner?
 
Har ni hittat indicier om att ngn hade flyttat till Finland?
 
MVH Jyri Järvenkylä

2005-12-10, 18:38
Svar #2

Anita Karlsson

Hej Jyri!
Jag har inte kommit längre i detta fallet. Hon var gift med Mattias Pihlgren född 1731.05.20 i Kristinehamn ( Ölme AI: 12 sid 138 ) och han dog 1807.02.14 i Klockaregården, Ölme ( Ölme F:1 sid 313 ).Gretas uppgifter finnes på, Ölme F:1 sid sid 319). Jag har inte kollat på husförhör bakåt från dessa sidor så möjligheten kan finnas att hennes födelsedatum och plats kan finnas med på annat blad. Jag har ingen tillgång till genline. Jag tar tacksamt emot nya uppgifter om du kan få fram något på henne.
MVH.Anita.

2005-12-10, 18:41
Svar #3

Anita Karlsson

Hej igen Jyri!
Glömde fråga var ligger Fiskars järnfabriken ?
MVH.Anita.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna