ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Text på insida av skåp  (läst 809 gånger)

2019-11-19, 18:20
läst 809 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Jag har ett skåp som jag vet att det har stått hos min farmors syster, det blir min pappas moster Otti, dvd Rut Andersson. Texten är "den gamla vanliga" dvs ett årtal och ett par initialer. Årtalet 1829. Initialerna PHS EMD. Bland Ottis förfäder finns ett par som skulle kunna stämma, Ottis morfars föräldrar Pehr Håkansson och Eva Magnusdotter. Men årtalet? kan det bara vara när skåpet är gjort?  Paret gifter sig 1817, jag kan inte hitta 1829 som kan kopplas till dem. Men eftersom jag inte hittar några andra som passar in på initialerna tror jag ändå att det är deras skåp. Ifall skåpet är Pehrs och Evas vet jag ju var skåpet stått, på Tomta Nedergård, Hökerum, Södra Ving i Västra Götaland. Tyvärr finns inte de husen kvar som var bostadshus då men jag har ju ett skåp därifrån i alla fall. Också tyvärr så lät Otti renovera skåpet på utsidan och även å insidan av dörren runt om målningen, avlutat och mässingsgångjärn :( Men inuti skåpet är det nog en äldre målning kvar.

Är det rätt att anta att skåpet är Pehrs och Evas enligt ovan eller sabbar årtalet den möjligheten?

Här är en till wikitree och Eva Magnusdotter (Och indirekt Pehr): https://www.wikitree.com/wiki/Magnusdotter-313

Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

2019-11-20, 18:04
Svar #1

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:51
    • Visa profil
Om det inte tydligt är en fästmansgåva eller en brudkista, så är min erfarenhet att även andra årtal kan dyka upp. Om det i övrigt passar in i deras liv, vilket det uppenbart gör, så tror jag att du kan lita på att dina ursprungliga antaganden är riktiga att skåpet är tillverkat eller målat 1829.
Den gamla trenden att luta av möbler förstörde mycket. Vi har själva tyvärr en del sådana, men det är fint att du vill bevara det som går att bevara. Även i nuvarande skick så berättar skåpet en historia.

2019-11-20, 19:02
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Tackar. Jo det är också så att familjen fortsätter att bo kvar där på Tomta Nedergård, Ottis mamma Alma är född på Tomta, hon flyttar sedan men det är ju inte otroligt att hon fick skåpet med sig någon gång. Kanske tom i samband med något laga skifte och/eller när de gamla husen revs/flyttades.
Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna