ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Präster som skriver som krattor  (läst 3420 gånger)

2019-11-18, 23:13
läst 3420 gånger

Utloggad Åsa Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 11:10
    • Visa profil
Hej!

Jag är nyfiken på hur vanligt det var att prästerna skrev som krattor. Hittills så har jag oftast haft problem att läsa text för att det helt enkelt är annorlunda mot hur jag är van att text skrivs, men nu dök jag på en vigsellängd där prästen skriver riktigt fult, se bifogat exempel (Lönsås C/2 s. 184, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0016960_00099).

Hur vanligt är detta? Är det vanligare under vissa perioder än andra? Är det någon stackare här som råkat ut för att många böcker som den forskat i haft liknande kråktext?

Jag önskar er lycka till i ert fortsatta läsande!

/Åsa

2019-11-18, 23:53
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Oh nästan alla ord läsbara. Läst att det nog kunde vara klockaren som förde kyrkböckerna.
Har läst, försökt läsa kyrkböcker där det varit omöjligt att läsa det mesta.
Kanske ngn tullat på nattvardsvinet

2019-11-19, 00:03
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ett stort grattis om detta är de värsta kråkfötter som du har råkat ut för!  :)

Vänta tills du stöter på äldre texter som är skrivna med den gotiska/tyska skrivstilen - och dessutom är nedplitade med verkliga kråkfötter...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-11-19, 09:11
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Åsa!

Här är några mycket värre exempel än Lönsås (E):
Motala (E)
Hammar (T)

Så ett exempel på mycket vacker text, Ekeby (E)!

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller
Motala

2019-11-19, 19:45
Svar #4

Utloggad Åsa Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 11:10
    • Visa profil
Hahaha, ja visst kan det vara värre! :-)

Vad roligt att ni delade med er! Jag inser att jag nog inte vill läsa äldre texter... Det verkar så vansinnigt svårt. Jag har köpt boken om äldre skrivstilar och har absolut fått hjälp av den, men det är inte lätt!

Ofta tycker jag dock att det åtminstone är skrivet med snygg handstil även om det är svårläst, i Lönsås är det för vissa år i åtminstone vigsellängden riktigt fult. Jag hoppas att det är som Sonia skriver att klockaren fick plita ner texten!

Tack för att ni svarade! :-)

2019-11-20, 18:46
Svar #5

Utloggad Åke Öster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 22:15
    • Visa profil
Blomskog C4_s129
Åke Öster

2019-11-20, 21:35
Svar #6

Utloggad Åsa Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 11:10
    • Visa profil
Hahahaha! Jag kan inte sluta skratta! Herre jisses! Jag är tacksam att jag sluppit det där!

2019-11-21, 14:50
Svar #7

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Jag som trodde Motala var värst att läsa. Där ser man det finns det som är värre!

2019-11-22, 00:47
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, nog kan man dra på munnen åt 'skönskriften' i Blomskogs födelsebok - men egentligen är det mer tragiskt än komiskt...

Efter denna i stort sett oläsliga text har prästens efterträdare skrivit detta (s. 130):

"I anseende till Salige Probstens swaga
ögon i de sednare Åren, har man för
framtidens skull måst omskrifwa 1780
och 1781 Års födde Barn."


Pensionering var det väl inte tal om förr; prästen satt på sin post tills han bokstavligen bars ut.

Och här har den stackars prästen plikttroget noterat i sin kyrkobok - men eftersom han såg så dåligt, så har han väl skrivit 'på känn'. Och så blev det som det blev...

Man kan ju undra varför han inte bad någon annan att hjälpa till med kyrkobokföringen när han inte såg vad han skrev.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-11-22, 06:16
Svar #9

Utloggad Åsa Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 11:10
    • Visa profil
Så himla intressant att de valde att skriva om texten "för framtidens skull".

Vet man vad de tänkte att skrifterna skulle användas till? Tänkte de att böckerna skulle sparas för evinnerlig tid?

Finns det något skrivet om detta, där man kan läsa mer?

Jag kanske ska vara tacksam att delar av Lönsås böcker har kråkfötter - det kanske fanns en bra anledning till det!

/Åsa


2019-11-22, 15:23
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vet inte hur länge det har funnits formella lagkrav om kyrkoböckernas bevarande - men det var knappast släktforskare 200 år senare man tänkte på...  :)

Man behövde kunna ta fram korrekta uppgifter för attester/prästbevis. Och det var inte bara flyttattester som prästerna utfärdade. Det kunde t.ex. krävas ett utdrag ur födelseboken för att styrka att en person var för ung (under 15 år) eller för gammal (över 63) för att betala mantalspenning. Och då var det ju en fördel om det gick att läsa vad det stod...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-11-22, 17:58
Svar #11

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej


Det finns andra "skräck församlingar" och landskap Västergötland är ett av dem. I en föddebok hittade jag tre socknars föddeböcker på samma sida. Lika dant med en del andra längder också. Hade ett fall i min egen forskning om en som hade flyttat i socknar hittade honom till slut i en helt annan socken. I ett fall var en hel familj överkorsad i husförhörslängden. Det fanns inget som talade om vad som hade skett med dem.


Om familjer har flyttat så stämmer det inte med det som står i husförhörslängden med det som står i flyttlängden, vilket ska man tro på? jag lade ner det projektet.  Det finns ju som tur är andra församlingar som har längder som är tydliga och mer att lita på än Västergötland,


// Ulla

2019-11-22, 22:10
Svar #12

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Hej


Det finns andra "skräck församlingar" och landskap Västergötland är ett av dem. I en föddebok hittade jag tre socknars föddeböcker på samma sida. Lika dant med en del andra längder också. Hade ett fall i min egen forskning om en som hade flyttat i socknar hittade honom till slut i en helt annan socken. I ett fall var en hel familj överkorsad i husförhörslängden. Det fanns inget som talade om vad som hade skett med dem.


Om familjer har flyttat så stämmer det inte med det som står i husförhörslängden med det som står i flyttlängden, vilket ska man tro på? jag lade ner det projektet.  Det finns ju som tur är andra församlingar som har längder som är tydliga och mer att lita på än Västergötland,


// Ulla
Nja, Västergötland är ju stort och det varierar ganska mycket mellan socknar och år. Ibland är det riktigt bra, ibland betydligt sämre. Men visst, jag har också hittat saknade notiser i annexförsamlingars böcker, när samma skribent hade flera böcker framför sig hände det ibland att notiserna hamnade fel.

Något annat "kul" som inte direkt har med dålig handstil att göra är det man kan läsa i inledningen till Hällstad C:2. Här höll fyra socknars 1700-tal på att försvinna, det hade varit lite av en katastrof för släktforskande västgötar. Då förstår man att det inte är märkligt att en och annan bok försvunnit genom åren.



2019-11-23, 19:12
Svar #13

Utloggad Åsa Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 11:10
    • Visa profil
Tur att det finns ansvarsfulla personer! Frustrationen blir ju ganska stor när avsaknad av böcker hindrar släktforskningen. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna