Forum > Allmänna språkfrågor

Präster som skriver som krattor

(1/3) > >>

Åsa Näsman:
Hej!

Jag är nyfiken på hur vanligt det var att prästerna skrev som krattor. Hittills så har jag oftast haft problem att läsa text för att det helt enkelt är annorlunda mot hur jag är van att text skrivs, men nu dök jag på en vigsellängd där prästen skriver riktigt fult, se bifogat exempel (Lönsås C/2 s. 184, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0016960_00099).

Hur vanligt är detta? Är det vanligare under vissa perioder än andra? Är det någon stackare här som råkat ut för att många böcker som den forskat i haft liknande kråktext?

Jag önskar er lycka till i ert fortsatta läsande!

/Åsa

Sonia Biörkeroth:
Oh nästan alla ord läsbara. Läst att det nog kunde vara klockaren som förde kyrkböckerna.
Har läst, försökt läsa kyrkböcker där det varit omöjligt att läsa det mesta.
Kanske ngn tullat på nattvardsvinet

Jörgen Tollesson:
Ett stort grattis om detta är de värsta kråkfötter som du har råkat ut för!  :)

Vänta tills du stöter på äldre texter som är skrivna med den gotiska/tyska skrivstilen - och dessutom är nedplitade med verkliga kråkfötter...  :)

Britt-Marie Waller:
Hej Åsa!

Här är några mycket värre exempel än Lönsås (E):
Motala (E)
Hammar (T)

Så ett exempel på mycket vacker text, Ekeby (E)!

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller
Motala

Åsa Näsman:
Hahaha, ja visst kan det vara värre! :-)

Vad roligt att ni delade med er! Jag inser att jag nog inte vill läsa äldre texter... Det verkar så vansinnigt svårt. Jag har köpt boken om äldre skrivstilar och har absolut fått hjälp av den, men det är inte lätt!

Ofta tycker jag dock att det åtminstone är skrivet med snygg handstil även om det är svårläst, i Lönsås är det för vissa år i åtminstone vigsellängden riktigt fult. Jag hoppas att det är som Sonia skriver att klockaren fick plita ner texten!

Tack för att ni svarade! :-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion