ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver verkligen läshjälp!  (läst 878 gånger)

2019-11-17, 02:43
läst 878 gånger

Utloggad Anna Steen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-11-20, 19:16
    • Visa profil
Hej! Jag och min familj har försökt att tyda vad det står här, det är ganska viktigt då det kan ge fler ledtrådar om den här släktingen. Jag har inte lyckats hitta mycket om henne så vore guld värt att få reda på det.

Det jag har lyckats tyda såhär långt är: "Sten, Anna Lovisa f. xxxxxxxxxx . Underhållstagare Å församling"

Jag är inte helt säker på Underhållstagare, men vore logiskt då hon bodde på Ruddammen fattighus för kvinnor i slutet av sitt liv.
Så min fråga är, kan nån tyda vad det står, där xxx'en är? Hon va ogift, så kan inte va ett tidigare efternamn. (?)

Sen undrar jag om någon har information om Ruddammen? Jag har hittat ett par fakta, men det är väldigt torftigt, så hjälp emottas tacksamt!

2019-11-17, 09:15
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Anna!

Din bild är inte särskilt läsbar, så det skulle ha underlättat om du talat om i vilken bok du hittat texten. Men jag är ändå rätt säker på att det står "f. tjänarinna" - liksom det gör på ett par andra ställen i senare kyrkböcker.

Hälsningar
Hans Olof


*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-11-17, 17:39
Svar #2

Utloggad Anna Steen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-11-20, 19:16
    • Visa profil
Ber om ursäkt, jag är ny här på forumet. Ancestry hänvisar till "Sverige, urval av uppgifter om avlidna, 1840-1947" med GID-nr 344.75.22000 och FörteckningsnummerCK5923. Det är ett utdrag ur 1911 års död och begravningsbok från Hedvigs församling i Norrköping, inskrivningsnr 121.
Mer än så hittar jag nog inte.

Mvh Anna

2019-11-17, 18:11
Svar #3

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Det stämmer att det står "f. tjänarinna"
Norrköpings Hedvig (E) F:3 (1895-1913) Bild: 270 Sida: 264

Arkiv Digital


2019-11-17, 18:34
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Här är bilder från dödboken och församlingsboken. I dödboken står även dödsorsaken Myocarditis, dvs hjärtmuskelinflammation. I församlingsböckerna kan du följa henne bakåt i tiden.

Dessa bilder är från betaltjänsten Arkiv Digital, men att se kyrkböckerna via Riksarkivet är gratis. GID-nummer som du hänvisar till är oanvändbart.


2019-11-17, 19:30
Svar #5

Utloggad Anna Steen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-11-20, 19:16
    • Visa profil
Åh, STORT tack Kristina! Jag ska se om jag kan få råd med Arkiv Digital också, men ska kolla upp Riksarkivet med.
Mycket tacksam för hjälpen! Ok, då struntar jag i GID!

Stort tack till Hans, Kristina och Christina!  :D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna