ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folk i Ljusnarsberg och Ramsberg m.m.  (läst 1334 gånger)

2000-03-04, 09:45
läst 1334 gånger

Utloggad Roland Jargården

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 15:17
    • Visa profil
Jag har nyligen avslutat? forskningen om min morfar. Många spår leder till Ljusnarsberg och Ramsberg, t.ex. sådana platser som Hörksnäset, Stockbacken, Lisselåsen och N. Rosendahl i Ramsberg.
 
Andra spår går till Västmanland, bl.a. Västervåla och Skinnskatteberg.
 
Är någon intresserad så skickar jag gärna en lista i bokstavsordning så får vi se vad det leder till.

2000-03-04, 19:08
Svar #1

Kenth Zingmark

Hej Roland!
Jag är rätt nyfiken på ditt material.
Jag har hamnat i Ramsberg när jag forskat på min morfars sida. Hans farfar var född i Linde och giftade sej med en flicka från Ramsberg. Dom bodde i Ramsberg några år i början på 1800-talet.
Hans namn är Eric Ersson 1794-01-06 Linde och hon Anna Jansdotter 1800-09-19 Ramsberg.
Har inte hunnit kolla upp allt ännu men detta fick jag fram i hfl från Torpa/Västerås (Himmelsberga) där dom bodde fom 1834.
Mvh

2000-03-04, 22:24
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ojoj, fel igen! Ljusnarsberg och Ramsberg ligger i Västmanland! Snälla använd Sockensök innan ni lägger ut diskussioner under fel landskap. Dessutom finns under Västmanland redan diskussioner om båda dessa socknar, så varför skapa nya?

2000-03-12, 18:12
Svar #3

Sune Ahlén

Hej Roland!
 
Mina och Dina förfäder kommer uppenbarligen från samma platser i Ljusnarsberg och Ramsbergs socknar i (Västmanland). Om Du ger mig besked om från vilka personer Du härstammar ifrån och årtal och övriga upplysningar om dem så ska jag kolla i min PC och se om jag kan bidraga med något.
 
Hälsningar
Sune Ahlén

2000-03-12, 21:11
Svar #4

Roland Ek

Hej Sune !
Egentligen är detta fel forum enl. red. men jag svarar i allafall här.
Min Ljusnarsbergs anknytning är följande:
Kristina Persdotter Berg gift med kyrkoh. i Grythyttan Jacobus Thomae Fabricius.
Föräldrar: Petrus Olai Rytterensis kyrkoh. i Ljusnarsberg, gift med Anna Persdotter Berg.
Källa: Västerås Stifts herdaminne.  
Föräldrar till de sistnämnda vore jag mycket tacksam få reda på !
mvh Roland

2000-03-13, 00:53
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Varför flyttar ni inte till rätt landskap???

2000-03-13, 19:29
Svar #6

Utloggad Maria Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tord!
Varför skriver du meddelande efter meddelande med pekpinnar om rätt landskap. Nu är det ju som det är att vissa inte kan läsa tidigare meddelanden eller använda sig av socken-sök. Men det är väl bara för oss andra att vänja sig att vissa platser tex Lindesberg, Fellingsbro och Nora kan man hitta på flera ställen. Ingenting blir ju bättre av ditt tjat och jag börjar ledsna ordentling på att läsa dina pekpinnar istället för att du faktiskt hjälper dom som efterlyser sina anfäder. 9 av tio av dina inlägg är ju bara klagomål på stackars ovetande släktforskare som bara vill ha hjälp..
 
Mvh Maria Nilsson i Västerås

2000-03-13, 22:29
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Enligt min uppfattning hjälper jag forskarkolleger då jag understundom påpekar att de hamnat i fel landskap. Tycker du att det är pekpinnar får du väl bortse från mina inlägg. Man behöver ju inte läsa allt.

2000-03-14, 03:06
Svar #8

Sune Ahlén

Hej Roland!
 
Låt oss flytta vår diskussion till Västmanland och Ljusnarsberg så att vi slipper irritera vissa personer.
 
mvh
Sune Ahlén

2000-03-14, 10:56
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Detta handlar väl knappast om att irritera vissa personer! Ni borde tvärtom vara tacksamma för att det finns fler än redaktören som har ögonen med sig. Det underlättar ju för samtliga om man följer Anbytarforums struktur. Dessutom får man lite geografikunskaper på köpet, och det skadar väl knappast någon. Denna diskussion skall dock icke föras under Landskap Närke och för min del är den avslutad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna