ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åsbyggeby hemman No 3  (läst 913 gånger)

2019-11-14, 13:54
läst 913 gånger

Utloggad Dan Antonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 13:17
    • Visa profil
Gav mig på att försöka reda ut historiken kring hemmanen i Åsbyggeby, det blev ju 8 hemman enligt jordeboken från 1696.
Jag har tittat på mantalslängderna och jordeböckerna från 1642 resp 1651.
Första frågan jag ställt mig är varför ägarnamnen i jordeböckerna har samma ägarnamn från 1651 till 1714 medan namnen i mantalslängderna har varierat avsevärt under samma tid (trots att ursprungliga ägarna troligen döda)?

Började med att forska på Åsbyggeby No 3 (har själv anor därifrån).
Jordeböckerna från 1651 anger en Jonas Pärsson som ägare (8 öresland), mantalslängderna anger också Jonas Persson från 1642 till 1650 därefter anger mantalslängderna en Bengt Andersson från 1651 till 1673.
Vem var denna Bengt Andersson - kanske en måg till Jonas Pärsson?
År 1679 finns namnet Anders Jonsson - kanske son till Jonas Pärsson?
Från 1689 finns båda namnen Per Jonsson och Anders Jonsson i mantalslängderna - båda söner till Jonas Pärsson?
I jordeboken från 1696 anges att Jonas Pärssons hemman nu bebos av Per Jonsson och Anders Jonsson - hemmanet delat mellan sönerna?
I den här jordeboken anges vilka som nu bebor varje hemman i byn - delades hemmanen generellt detta år?
I mantalslängderna från 1697 anges Jon Pärsson (son till Per Jonsson?) och Anders Jonsson
I jordeboken 1700 får hemmanen sitt hemmansnummer: Anders Jonsson No 2 och Jon Pärsson No 3.

Försökte också att koppla mantalslängderna/jordeböckerna från 1642 till de äldre landskapshandlingarna (1541 - 1628) men då blev det problem att spåra ägarföljderna via namn i byn. Det är alltså en tidslucka mellan dessa handlingar - kanske orsakad av 30-åriga kriget?

Hoppas någon kan bidra med lite hjälp att reda ut dessa frågor.

2019-11-15, 08:18
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Skillnaden mellan uppgifterna i jordeböcker och mantalslängder tror jag har med funktionen att göra. Jordeböckerna ger uppgifter om skattebasen, hur mycket kommer in i skatt från fastigheter och byar. Om Per Jonsson verkligen bodde där 1696 spelar inte så stor roll, huvudsaken var hur många mantal hemmanet bestod av vilket bestämde jordräntan som skulle betalas in till kronan. För mantalslängderna var det däremot viktigt vilka personerna var, eftersom bonden skulle betala skatt för varje person mellan 15 och 63 år på gården. I den mån man hittar döda personer i mtl är det utan tvivel rena felskrivningar (frånsett när personen dött efter mantalsskrivningen som ofta skedde i slutet på föregående år).
I övrigt så tycker jag att de frågor du ställt alla kan besvaras med: Ja, troligen. Du gissar att Jon Persson är son till Per Jonsson. Jon är fadder för Anders Perssons son på Häcklinge 5 och anges då vara morbror. Sonens mor Malen Persdr anges i vb 1689 vara från Åsbyggeby där hon troligen också är född. Man kan också se att Per Jonsson skattade för en sonhustru 1695 och 1696 vilket borde vara Jon Perssons hustru eftersom Jon gifte sig 1694.
Dock gissar jag att Bengt Andersson hellre är Anders och Pers styvfar med tanke på förmodad ålder på Anders och Per.

2019-11-15, 11:22
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Arkivserien av mantalsländer 1642 - 1820 i Kammararkivet Riksarkivet Marieberg är skapat av slaktade volymer av Länsräkenskapernas verifikationer ( slakta är en arkivterm för urplockade delar av volym ). Där är mantalslängder en av flera längder som också finns. Tiondelängd, avkortningslängd, restlängd, inhysesboskapslängd och andra skatteandelar är andra. Mellan landskapshandlingarnas slut 1630 till att mantalsserien börjar 1642 finns oslaktade länsräkenskaper för Norrland filmade på Arkiv Digital.

2019-11-15, 13:59
Svar #3

Utloggad Dan Antonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 13:17
    • Visa profil
Tack Per för förklaringen till hur MTL och JB hänger ihop.

Vad gäller JB så skulle man kanske kunna säga att de namn som nämns för Åsbyggeby i JB från 1651 är en sorts fastighetsbetckning för hemmanen.

I så fall kan de ursprungliga hemmanen i byn anges som:

Jonas Pärsson  8 öresland delades 1696 och blev Åsbyggeby No 2 och No 3
Jöns Andersson 4 öresland blev 1696 Åsbyggeby No 1
Lars Andersson 5 1/3 öresland blev 1696 Åsbyggeby No 4
Måns Andersson 7 öresland delades 1696 och blev Åsbyggeby No 5 och No 6
Olof Johansson 8 öresland delades 1696 och blev Åsbyggeby No 7 och No 8

En försvårande omständighet vid fortsatt forskande in på 1700-talet för de 8 hemmanen är att brukspatronen på Tolvfors bruk senare tar över vissa av hemmanen (åtminstone No 2, 5 och 6). Finns det någon dokumentation någonstans att läsa rörande dessa händelser?

Vad gäller min fråga om Bengt Andersson så har du nog rätt - Jonas Pärsson försvann ur MTL 1651 (död?) och hustrun gifte troligen om sig med Bengt A?
I MTL för 1647 och 1648 är 1:a kolumnen för Jonas Pärsson oifylld (ej bonde?) medan för 1650 är den ifylld - vad skulle det tyda på?

Du har tydligen funnit en syster (Malen Persdotter) till Jon Pärsson (Per Jonssons son) - intressant!

2019-11-15, 14:13
Svar #4

Utloggad Dan Antonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 13:17
    • Visa profil
Tack Lennart för beskrivningen av hur mantalslängderna skapats ur Länsräkenskaperna och vilka övriga dokument som finns.
Det finns alltså en chans att bättre koppla ihop lanskapshandlingarna och de första mantalslängderna - jag får gå med i Arkiv Digital!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna