ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagerberg  (läst 642 gånger)

2019-11-13, 16:52
läst 642 gånger

Utloggad Carina Leo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 12:30
    • Visa profil
Har en Sven Lagerberg i mina anor.. Hittar inte direkta uppgifter om honom bakåt.. Vet hans fru, Bengta Kåre f. 1752 d 1814 och vet deras barn har koll där.. Men letar febrilt efter Svens födelse och död...
Har hittat en Sven Bengtsson fd väktare som dör 1814 den 2 maj, uteslöt prästen ibland hela namnet?
Hittade även en Sven som föddes 15 maj 1757, son till Bengt Svensson Lagerberg och Boel Hansdotter men hittar inte deras födelse och vigsel.. En Bengt Svensson gifter sig med Svenborg Högman 1754, hon dör och barnet 1755..
Bengt Svensson Lagerberg har nog en bror Per Svensson Lagerberg och ev 2 systrar som någon skrivit i ett inlägg. När man kollar dopvittnen på barnen så finns desssa namn med.. Men hur gör man för att bekräfta och är jag överhuvudtaget på rätt spår? Någon mrr kunnig som vet eller forskar på samma släkt?

2019-11-13, 17:37
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej!
Du är rätt spår med föräldrar Bengt Svensson Lagerberg och Boel Hansdtr.
Bengt avlider 1776 59 år gl i Laholm
Boel avlider 1798 69 år gl i Laholm
Vigda 1756 i Ränneslövs sn.
Bengt var då änkeman efter hustru nr 1 Svenborg Månsdt Högman, som avled 1755 22 år gl i Laholm
MVH
Christer

2019-11-14, 12:30
Svar #2

Utloggad Carina Leo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 12:30
    • Visa profil
Vad bra att jag är rätt...hoppas kunna hitta vidare bakåt..svårt att hitta Bengt Svenssons och Per Svenssons födelse och om det nu är hans systrar deras födelse...har letat överallt tycker jag..
systrarna skulle hetat Johanna och Elsa Gifta med Jöns Bengtsson Bonnarp och glasmästare Jöns Lund...i Laholm..får nog göra en ny djupdykning i födelseboken..har så svårt att läsa mantalslängderna annars hade man kanske hittat något där...

2019-11-14, 14:50
Svar #3

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har också gått bet på var dessa 4 syskon är födda, och om deras föräldrar.
Jag kan bara rapportera vidare vad jag kommit fram till.
Barnens tidigaste noteringar som jag hittat i mantalslängderna enligt nedan:
Bengt som sockenskräddare i Laholms landsförs enl mtl 1740. Kan följa honom i 3 flyttningar därefter.
Per som späd gosse i Årnaberga nr 5 i Laholms lf enl mtl 1741, 8 flyttningar därefter.
Elsa flyttar 1740 från Flammabygget i Ränneslövs sn till Weka i Skummeslövs sn enl mtl 1740, 8 flyttningar därefter.
Johanna flyttar från Trulstorp i Laholms lf till Laholms stad nr 17 enl mtl 1741, 8 flyttningar därefter.
Som du förstår har barnen varit spridda för vinden, men noteringarna börjar omkr 1740. Troligt att det hänt något med föräldrarna vid den tiden. Ett stort flyttande från den ena tjänsten till den andra för dem alla, innan de kommit till äktenskap och blivit rotfasta.
Lyckas du lösa upp denna knut är du (eller någon annan) välkommen att höra av dig!
MVH
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna