ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Försvunna" personer  (läst 936 gånger)

2019-11-09, 23:27
läst 936 gånger

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Mätta Andersdotter f 1813-07-26 i Öja (M) blev änka 1849. Maken Nils Andersson drunknade i Ystads hamn 1849-06-27 och begravdes 1849-07-01. Det finns en hänvisning till kämnärsrätten som ger honom rätt att få en kristlig begravning, men i kämnärsrättens arkiv hittar jag inte detta - kan denna uppgift finnas någon annanstans?
Jag är intresserad av varför fallet togs upp i rätten - dvs omständigheterna kring dödsfallet eftersom jag antar att det inte var självklart att han skulle få begravas "kristligt". Typ misstanke om självmord el dyl.


Mätta har 3 barn av vilka jag följt och hittat 2 fram till deras resp död. Men sonen Lars Nilsson f 1845-02-27 tappar jag bort 1866. I Ystads St Maria AI:37 bild 52/sid 665 (arkiv digital) finns en uppgift om flytt till Norrala i Gävleborgs län. Återfinner honom också i utflyttningslängden i Ystads stadsförsamling med utflyttningsdatum 1866-12-08. MEN han återfinns inte i Norrala som inflyttad vare sig 1866 eller 1867. Inte heller hittar jag honom i någon av dödböckerna i Ystad eller Norrala 1866-1867, han tycks helt enkelt gå upp i rök.


I ett försök att se om Lars levde eller hade efterlevande barn när modern Mätta dör 1899-02-17 söker jag efter hennes bouppteckning men någon sådan går inte att finna. 9 år tidigare, i 1890 års folkräkning är Mätta ägare till lgh No 456C i Ystad, så det torde ha funnits tillgångar till efterlevande.


Men även här stöter det på patrull för trots att Mätta är skriven i Ystads stadsförsamling på No 456C vid sin död så dör hon i Skivarp och begravs där!? Detta finns noterat i Ystads stadsf FI:2 sid 57/bild 610 (arkiv digital) men inga uppgifter finns i Skivarps kyrkböcker och någon gravsten har jag inte hittat där. Det finns heller inga kända släktingar i Skivarp, såvitt jag kan se, som förklarar varför Mätta är där vid sin död eller begravs där.


Är mycket tacksam för tips om hur jag går vidare för att hitta information om sonen Lars, vad som hände med Mättas bostad efter hennes död, varför hon dog och begravdes i Skivarp samt varför det blev rättssak av maken Nils död.

2019-11-10, 13:42
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej! Kan han blivit militär med nytt namn? Min första tanke var "Varför flyttar han till Gävleborg?
Jag hade själv en 18-årig skåning som blev rotesoldat i Skellefteå under några år på 1860-talet. "Försvann från Lund 1858", mycket oväntat för mig.
En andra fråga: Han nämns inte som dopvittne hos de 2 syskonen (ifall de hade barn?).
Han kan förstås hoppat på en båt till Amerika istället för att åka till Norrala. Jag känner inte till Norrala, finns det en annexförsamling så kan han ha blivit skriven där istället.

2019-11-10, 18:13
Svar #2

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej

Mätta Andersdotter finns bokförd i 456C vid sin död, eventuell bouppteckning bör då finnas i  Ystad

Ystads stadsförsamling (M) AI:7 (1893-1899) Bild: 235 Sida: 1144

2019-11-10, 21:17
Svar #3

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Tack för tipsen Marianne. Tyvärr gav varken soldatlinjen eller dopvittnena någon info och inte heller befolkningsregistret med olika sökvarianter i AD.


Christina - om du läser hela mitt inlägg så ser du att jag konstaterat att Mätta är skriven i 456 C när hon dör och att notering om hennes död finns i Ystads db.  Jag skrev också att jag inte kan hitta någon bouppteckning (vare sig i Ystad eller Skivarp). Jag funderar därför hur det kommer sig att man inte upprättat någon bouppteckning när det bevisligen fanns en ägd bostad och två barn till Mätta som är vid liv när hon dör samt om någon kan tipsa om andra sökvägar.


F ö har jag hittat en dotter till Mätta i Skivarp så då blir det ju logiskt att hon är på besök hos dottern när hon dör. Lite konstigt dock att hon begravs i Skivarp när hon är skriven i Ystad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna