ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Horn Af Åminne, Anna Charlotta Lovisa  (läst 1096 gånger)

2019-11-09, 21:26
läst 1096 gånger

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Född 1869.07.25

Dotter till Arvid Gustaf Sigismund.

Boende i fastighet Svalan N:o 5, som även till hälften ägs utav Arvid Gustaf Sigismund.

Min fråga är denna, då jag inte kommer åt dokument gällande uppgifterna jag söker.



Gata : Klara Södra Kyrkogata,18
Fastighet : Svalan,5
Littera : E 19
Församling : Klara
Häftets nummer och tidsperiod : 02203 (1882-1885)
Häftets sida och rad : 001 -03
Arkivrote och stadsdel : 02 (Norrmalm)


Frågar här, om någon kan svara:

Jag vill veta vad Anna Charlotta Lovisa Horn af Åminne gjorde under perioden 1892-1895.
besökte hon läkaren? Hade de privata läkare o barnmorskor ?

Och vad jobbade hon som ? Studerade?



mvh  / Jakten på min morfars mamma

2019-11-10, 15:20
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
Jag känner hur min hjälpsamhet minskar när du ställer sådant  krav på vad svaret ska innehålla. En diskussion fungerar inte på det sättet. En kommentar från någon kanske inte ger ett direkt svar, men kan ändå leda någon annan hjälpare till information som passar dig bättre.

2019-11-10, 15:30
Svar #2

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Jag känner hur min hjälpsamhet minskar när du ställer sådant  krav på vad svaret ska innehålla. En diskussion fungerar inte på det sättet. En kommentar från någon kanske inte ger ett direkt svar, men kan ändå leda någon annan hjälpare till information som passar dig bättre.

Det var inte alls meningen med min kommentar. Plumpt skrivet av  mig. Ville bara undvika onödiga kommentarer på min fråga. Har tyvärr upplevt att man kommenterat ATT jag frågat, Snarare än att bolla idéer med mig.


2019-11-10, 20:47
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Allt som är känt om din morfars mor är att hon var 25 år gammal när hon 27/8 1894 födde sonen på okänd adress i Gamla stan / Storkyrkoförsamlingen i Stockholm samt att hon valde att stå som ”okänd” i gossens födelse- och dopnotis.

Eller?
Har något nytt framkommit om modern?
Något som gör det troligt att hon var adlig?
Något som särskilt pekar på Anna Charlotta Lovisa Horn?

Detta är relevanta frågor som bör besvaras, så att var och en kan bedöma om dina antaganden är rimliga eller inte innan eventuell forskning görs enligt dina önskemål.


Jag kan inte se något exceptionellt med din morfars födelse och hans okända mor – det finns tusentals liknande fall. Det är en rätt bisarr idé att pojken i själva verket skulle ha fötts i Köpenhamn och att barnmorskan i Stockholm förmåtts (mutats?) att ljuga om hans ålder. Något sådant behövdes inte. Det var fullt tillräckligt att föda anonymt i Stockholm och genast lämna bort barnet.

I de fall där födelsenotisernas okända mödrar med varierande grad av säkerhet kunnat identifieras har de gjort ett eller flera ”misstag”, till exempel:
  • Lämnat namnsedel.
  • Behållit barnet, ibland som ”fosterbarn”.
  • ”Ammat in” barnet på Allmänna barnhuset och därmed hamnat i amrullan.
  • Uppgett sitt namn i ansökan om att få barnet intaget på något av barnhusen.
  • Lämnat barnet i nära anhörigs vård.
  • Erkänt moderskapet efter sin död i testamente.

Långt ifrån alla okända mödrar kan alltså spåras (och ännu mindre alla okända fäder).
Hälsar vänligen
Maud

2019-11-11, 11:23
Svar #4

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Allt som är känt om din morfars mor är att hon var 25 år gammal när hon 27/8 1894 födde sonen på okänd adress i Gamla stan / Storkyrkoförsamlingen i Stockholm samt att hon valde att stå som ”okänd” i gossens födelse- och dopnotis.

Eller?
Har något nytt framkommit om modern?
Något som gör det troligt att hon var adlig?
Något som särskilt pekar på Anna Charlotta Lovisa Horn?

Detta är relevanta frågor som bör besvaras, så att var och en kan bedöma om dina antaganden är rimliga eller inte innan eventuell forskning görs enligt dina önskemål.


Jag kan inte se något exceptionellt med din morfars födelse och hans okända mor – det finns tusentals liknande fall. Det är en rätt bisarr idé att pojken i själva verket skulle ha fötts i Köpenhamn och att barnmorskan i Stockholm förmåtts (mutats?) att ljuga om hans ålder. Något sådant behövdes inte. Det var fullt tillräckligt att föda anonymt i Stockholm och genast lämna bort barnet.

I de fall där födelsenotisernas okända mödrar med varierande grad av säkerhet kunnat identifieras har de gjort ett eller flera ”misstag”, till exempel:
  • Lämnat namnsedel.
  • Behållit barnet, ibland som ”fosterbarn”.
  • ”Ammat in” barnet på Allmänna barnhuset och därmed hamnat i amrullan.
  • Uppgett sitt namn i ansökan om att få barnet intaget på något av barnhusen.
  • Lämnat barnet i nära anhörigs vård.
  • Erkänt moderskapet efter sin död i testamente.

Långt ifrån alla okända mödrar kan alltså spåras (och ännu mindre alla okända fäder).


Denna sida är till för mig oxå. Jag är ny på detta o tar gärna emot råd o tips men jag förväntar mig en vänlig ton. Jag vill kunna ställa fler frågor på denna sajt i framtiden.


Om prästen inte visste när barnet var fött så drog han till med dagen innan dop dagen. Det är allt jag sagt.

Dina råd o tips tar jag till mig.!

Mvh /

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna