ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samma person, eller?  (läst 786 gånger)

2019-11-09, 16:10
läst 786 gånger

Utloggad Måns Björkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
    • Måns Bergs släktforskning
Hej,
Jag försöker spåra min äldsta kända förfader, Petter (Per) Björkman. Enligt Vadsbro AI:2 1758-1764 (sidan 42) är han född 1742 men flyttar år 1759, 17 år gammal, in i Hedenlunda. Där slutar de konkreta spåren. Det finns inga in- eller utflyttningsböcker från Vadsbro från denna tid. Jag kan inte heller hitta honom i dopboken för Vadsbro 1742-43 (Vadsbro C:2 1719-1761).

Enligt Vadsbro AI:1 1752-1757 (sidan 113) finns det dock en "Pär" född 1742 i byn Björka, som konfirmeras i Hedenlunda om jag förstår det rätt. Kan det röra sig om samma person? Hur kan jag gå vidare i mina efterforskningar?
/Måns

2020-03-04, 01:03
Svar #1

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Är det inte mer troligt att Petter ( Per ) Björkman kommer från socknen Björkvik, söder-ut, än pojken som finns i byn Björka? I Björkvik finns det minst 5 med namnet Per i födelseboken och en Petter som är födda 1742. Församlingen har lite mer böcker att välja på för den som orkar ta sig tid att gå igenom dem.
Björkman som namn finns i alla fall bekräftat som namn inom församlingen. Petter Björkman ( 57 år ) död 16 september 1742 från Daneby.


2020-03-04, 03:23
Svar #2

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Har du kontrollerat hela Vadsbro AI:2 om Petter Björkman (f. 1742) återfinns någon annanstans i samma längd (förutom sid 42) där han är med på förhöret för år 1758 (dvs innan han kom till Hedenlunda)?

Om han inte finns på annat ställe i samma längd, får du nog försöka följa din Pär i Björka framåt i tiden, genom ev. flyttningar och kanske gifte för att se om de bägge sammanfaller med varandra. Prästen har ju varit duktig och angivit flyttningar till och från byn och socknen för nästan alla andra på sidan, så mitt förstaval skulle nog gissningsvis vara att han är från socken, dvs Vadsbro.

Som andraval skulle jag nog i så fall tvingas gå utomsocknes och försöka följa andra Petter/Per framåt i tiden. Men det blir ju bara gissningar i vilken socken man ska söka, men Lars Åhnströms förslag Björkvik låter rimligt med tanke på Petters efternamn Björkman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna