ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reduktionskommissionen  (läst 523 gånger)

2019-11-09, 15:00
läst 523 gånger

Utloggad Magnus Arnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:42
    • Visa profil
Nu när det tryckta bokverket ”Konung Gustaf den förstes registratur” gjort elektroniskt tillgänglig så har jag börjat titta mer på bokens källor. Då ser jag att Åkermarks avskrifter är en vanlig källa.

Jag googlade på detta och letade lite på Riksarkivets hemsida och kom fram till att man måste syfta på Reduktionskommissionen 1680-1687, som i nationella arkivdatabasen har beteckningen SE/RA/5312/DId1)/2.

Anledningen till mitt intresse är att dessa avskrifter inte bara tycks handla om högreståndspersoner utan till en viss del även vanligt folk, däribland mina egna förfäder. Men när jag väl hittat reduktionskommissionen på Riksarkivets hemsida så lyckas jag inte lista ut vilka kopieböcker som är källan till registratur-böckerna, det finns ju flera. Är det någon som har koll på vilka av dessa kopieböcker, om ens någon, som är av störst intresse för en släktforskare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna