ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolhistoria  (läst 421 gånger)

2019-11-07, 18:59
läst 421 gånger

Utloggad Hans Ekman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 12:54
    • Visa profil
Hej. Jag har läst följande i boken Bygdeå och Nysätra socknars Skolhistoria:

(Sid. 25) "Bland böcker och examenskataloger förvarade i Flarkens skola finns ett handskrivet protokoll [---].
(Sid. 27) [---] dokumentet ger för åren 1864 - 69 en fullödig beskrivning över barn i berörda byar."


För något år sedan besökte jag Flarkens skola. Jag ville se om det gick att hitta något protokoll eller annat dokument som liknade det beskrivna. (Jag har tolkat det som om det handlar om ett och samma protokoll/dokument. Detta kan naturligtvis vara en feltolkning.) Tyvärr gav mitt letande inget resultat. Har även sökt i Robertsfors kommuns arkiv utan resultat. Mig veterligen finns ingen av medförfattarna till boken om ovan nämnda socknarnas skolhistoria i livet idag. (Jag ber om ursäkt om jag också här har fel.) Det finns barn till författarna men det är inte självklart att barnen är intresserade att lägga möda på att söka i sina föräldrars kvarlåtenskap efter att gammalt protokoll. Jag slänger därför ut en fråga, om det finns någon som har en aning om var protokollet finns nu? Hoppas att inte är för alltid förlorat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna