ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Stensdotter Lindesberg  (läst 448 gånger)

2019-11-06, 14:48
läst 448 gånger

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Under 2008/2009 förekom en diskussion här på forumet angående Anna Stensdotter, änka efter Bergsfogden Lars Castensson och dotter till Borgmästaren mm Sten Andersson i Lindesberg. Frågan var bland annat vart hon tog vägen och om hon hade gift om sig efter Lars Castenssons död 1658. Jag vet inte om denna fråga har lösts senare. Vill här lämna en ledtråd som möjligen kan ge upphov till ytterligare sökning. Jag har hittat en domboksnotis i Svea Hovrätts Örebro läns renoverade domböcker EX1;e 1807 från 1676, sid 880  Nya Kopparbergs Häradsrätt, som avser "...att Nils Olofsson i Svartviken ska restituera hustru Anna Stensdotter i Guldsmedshyttan... som hon...anammat..". Tidigare noterat är ju att i vigselboken Lindesberg [CI:2, 1658-1676] finns en vigsel den 21 juli 1674 mellan Staffan Bilfält i Guldsmedshyttan och Margareta Castensdotter (bild 67). Detta kan vara Annas dotter, patronymikon Castensdotter förbryllar dock!. Möjligen någon annan relation genom Lars Castensson (Även dottern Helena som gifte sig med Mattias Spongius stod med namnet Castensdotter då hon gifte sig). Anna Stensdotter och Bilfält/Castensdotter har jag dock inte kunnat hitta under Guldsmedshyttan. Kyrkböcker finns dock först från 1688. Anna Stensdotter verkar således ha funnits i Guldsmedshyttan 1676, möjligen avliden före 1688 eller utflyttad. Om hon var gift på nytt ställer jag mig mera tveksam till eftersom hon själv synes agera på tinget. Det var ju också så att Hustru användes som beteckning även på änkor. Beteckningen Hustru Anna Stensdotter behöver därför inte innebära att hon faktiskt var omgift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna