ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjegård i Västra Gafsele  (läst 453 gånger)

2019-11-04, 12:51
läst 453 gånger

Utloggad Claes Calemark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 13:59
    • Visa profil
Jag har hittat fotografier på en gård i Västra Gafsele som jag tror varit i familjens ägo.
Jag tror att den siste kopplingen till familjen var Jonas Erik Persson (Jonke-per) f 1851 i Gafsele men som under början av 1900 sålde hemmanet och flyttade till Ytterlännäs.  Jag skulle vilja ta reda på mer om ägarförhållandena och historia. Jag har letat i Gods och Gårdar men inte funnit något om den (vilket jag tycker är konstigt). Jag har letat i lantmäteriets förteckningar. En bild på gården finns i Västerbottens museums fotografiska samlingar (där kallas den för "Marcussons gård")  men det är förmodligen senare. Jag har lokaliserat gården geografiskt och även besökt den  men jag vill som sagt veta mer om historien. Hur får jag reda på mer ? 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna