ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket regemente?  (läst 845 gånger)

2019-11-03, 15:56
läst 845 gånger

Utloggad Christer Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 13:39
    • Visa profil

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande:Den här stilige unge mannen är fotograferad i Lidköping 1910, vilket regemente kan han tänkas tillhöra och var i en eventuell militär karriär befinner han sig.
MVH
Christer Eklund

2019-11-04, 07:41
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Soldaten på bilden är en vanlig värnpliktig soldat under sin militärutbildning. Om man tittar på översta knappen i mössan står där ”1” vilket innebar att han fanns i första kompaniet vid det regemente som han gjorde sin utbildning vid.
Uniformen är m/1895 och den bars av Livgardet till häst, dragonregementena samt trängkåren.
 Uniformen var mellanblå (ljusare blå) vid Livgardet till häst och dragonregementena medan trängkårens uniform var mörkblå.
 Då fotot är ett svartvitt foto är färgnyanser svåra att särskilja. Uniformen på bilden ser mörk ut vilket skulle tyda på trängkåren. Men trängkårens axelklaffar var i samma färgnyans som uniformen i övrigt medan Livgardets var mellanblå och dragonregementenas vit, gul eller orange beroende på dragonregemente.
 Jag tycket att axelklaffen ser ljus ut vilket får mig att undra om uniformen på bilden verkligen tillhör trängkåren.
Trängkårens krage var ljusblå med en ljusblå passpoal överst på kragen. När jag jämför denna bild med andra svartvita bilder på trängkårens m/1895 så ser dessa kragar något mörkare ut än på bilden ovan. Annars fanns Göta trängkår i Skövde vid denna tid, dvs 1910.
Livregementets dragoner hade vit krage och skånska dragonregementet gul krage.
Men nyckeln till vilket förband soldaten på bilden tillhörde är axelklaffarna, dvs vad som står på axelklaffarna vilket inte riktigt syns på bilden.
 Om soldaten inte tillhörde trängkåren kanske han var vid Skånska dragonregementet (gul krage)? /Hans

2019-11-07, 13:17
Svar #2

Utloggad Christer Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 13:39
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen.
Jag måste korrigera mig. Kortet är skickat till en adress i Skövde år 1910, men det är stämplat 1900 i nedre högra hörnet på fotot, som är taget i Lidköping.
Vilka möjliga/troliga regementen kan då rekryten tillhört?
MVH
Christer Eklund

2019-11-07, 14:15
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Om fotot är taget i Skövde eller Lidköping spelar inte så stor roll då det är uniformen som avgör vilket regemente han tillhörde, antingen var det Göta trängkår (som fanns i Skövde) eller Skånska dragonregementet som fanns i Helsingborg. Inte heller årtalen 1900 eller 1910 men 1900 låter troligare då armén fick en ny uniform 1910.
 Se mitt svar from den 4 november ovan.
 Däremot kan jag tillägga att den vita dekoren på axelpartiet sannolikt innebär att han ingick i regementets musikkår. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna