ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv Digital  (läst 1240 gånger)

2019-11-01, 21:50
läst 1240 gånger

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Här på Af har under årens lopp många forskare fått av hjälp. Från enklare vägledning, tips m.m., men också sådant som är avancerat och grundat på tidskrävande studier av svårtolkade källor. Frågeställarna har varit betydligt flera än de som lämnat svar. Naturligtvis har också mycket gått privata vägar i form av brev och senare med elektroniken som hjälp. Det är alltså en enorm kunskapsmassa, säkert grundat på 100-tusentals arbetstimmar som delgetts, om inte mer. Denna hjälp har i de flesta fall varit gratis för mottagaren. Att slå mynt av egen forskning är få förunnat, utan oftast är det helt andra aktörer som lyckats bättre i det avseendet. I de fall där de som "gjort jobbet" valt att t.ex. placera sitt resultat hos någon kommersiell aktör, är det inte mycket att säga om det. Nu förefaller tyvärr AD sälla sig till dessa aktörer som jag privat brukar säga ägnar sig åt "intellektuellt häleri". Har jag fel, vore ingen gladare än jag.

I ett mejl i veckan från AD erbjöds jag vara med att testa deras nya släktträd. Ordet erbjudande har ju en generös klang. Syftet med detta släktträd framgår inte av mejlet. "Ingen ersättning utgår.." till deltagarna. Emellertid fick jag en klump i magen. AD är ett högst kommersiellt företag som knappast ägnar sig år någon altruism. Är syftet att de gratis vill skaffa åtkomst till det arbete som oräkneliga släktforskare har gjort eller vad ?

2019-11-02, 00:43
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Jag fick samma ”erbjudande” men avstod eftersom mina tjänster inte är gratis för företag. Däremot alltid för privatpersoner, i den mån jag har tid och håg.

Om medverkan i testet inneburit reducerad kostnad för nästa AD-abonnemang hade jag möjligen övervägt att delta. 

AD:s syfte med ”erbjudandet” är knappast att komma i besittning av våra forskningsresultat – testet kan göras med fiktiva anor – utan man vill väl bara ha gratishjälp att få till ett väl fungerande släktträd. Vad som gäller när det lanserats – om det man lägger in i släktträdet blir tillgängligt enbart för en själv eller för alla AD:s abonnenter – känner jag inte till.
Hälsar vänligen
Maud

2019-11-08, 11:28
Svar #2

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Nu finns iallafall användarvillkor publicerade - vilket inkluderar Släktträd.

https://arkivdigital.se/kopinformation
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna