ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Om torparhustrun Catharina Persdotter f. 6/4 1797 i Asker  (läst 1016 gånger)

2019-11-01, 05:28
läst 1016 gånger

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 19:58
    • Visa profil
Hej Alla!


Jag behöver hjälp att hitta ursprunget för min anmoder Catharina Persdotter. I husförhörslängderna anges hon vara född 6/4 1797 i Asker. Det finns dock ingen Catharina som är född detta datumet i Askers socken. Den enda troliga kandidaten var en Catharina som föddes i Fiskinge, Asker som dotter till Per Olsson och Ingrid Persdotter den 14 februari men detta är inte min anmoder eftersom jag har lokaliserat var min anmoder befann sig i början på 1820-talet och var den andra Catharina Persdotter befann sig på 1820-talet och dom var på två olika platser, det är alltså två olika personer.


Det tidigaste jag kan hitta om min anmoder Catharina är att hon arbetar som piga på Skrattorp i Asker socken på 1810-talet. Volymen är AI/10 (1813-16) Sid 114. På alla andra som har flyttat in i Skrattorp så står det en hänvisning till varifrån och närifrån dom kom men på min Catharina gör det inte det vilket skulle indikera att hon bodde i Skrattorp även innan 1813 men jag hittar henne inte i tidigare husförhörslängder under Skrattorp.


Vet nån något mer om denna Catharina och hennes ursprung? Vilka var hennes föräldrar? Eller om nån har tips på hur jag kan få reda på det skulle jag vara extremt tacksam!


/Oskar

2019-11-01, 09:56
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Jag hittade hennes konfirmation 1813, då bodde i Plogstorp. Visade sig att hon bara var piga där, men kunde se att hon flyttat dit 1809 från Boda. I Asker AI:8 sid 80 hittar du henne där. Fosterdotter, födelsedatum stämmer men orten anges till "Lenn" vilket förmodligen är grannsocknen Lännäs. Där finns ju tyvärr ingen födelsebok för 1797 så man får söka vidare på andra sätt.Ögnade igenom husförhörboken Lännäs AI:5 och hittade henne på sid 68 med sin moder Anna Ericsdotter f. 23 jan 1769 på Norrby Ås och en anteckning om att de flyttade till Asker 1797. De hamnar i Stenbrostugan, Asker AI:8 sid 77.

2019-11-01, 10:42
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Men vem är då fadern? Det står inte rakt ut men det verkar ju som om Catharina fötts oäkta, det finns ingen barnafader angiven, Anna bor ensam. Letar man upp hennes födelse i Norrbyås ser man att även Anna var född oäkta. Och hennes mor hette - Caisa Pärsdotter! Det verkar alltså som om Anna döpt sin dotter efter sin mor, så vi kan inte ens vara säkra på att barnafadern hette Per. (Norrbyås C:3 bild 20 AD)

2019-11-03, 21:42
Svar #3

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 19:58
    • Visa profil
Hej!


Tack så mycket Kalle för all hjälp, det uppskattas mycket!


/Oskar

2019-11-03, 22:53
Svar #4

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 19:58
    • Visa profil
Hej igen!


Vet du Kalle, eller någon annan, möjligen när och var Catharinas mamma Anna Ericsdotter dog? Eller vart hon tog vägen?


/Oskar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna