ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personalia om Elisabet Andersdotter Lisjö bruk  (läst 554 gånger)

2019-10-27, 10:25
läst 554 gånger

Utloggad Eva Ingelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-06-07, 14:14
    • Visa profil
Per Hansson Spännares hustru Lisa (Elisabet) Andersdotter begravdes 20 sept 1761 vid Lisjö bruk, Munktorps socken. I Personalieboken Munktorp Fll:1 bild 970 (Arkivdata) finns en text där hennes liv beskrivs, var hon var född och vilka hennes föräldrar var mm. Jag har försökt tyda skriften men eftersom min erfarenhet av äldre skrift är begränsad så har det varit svårt. Finns det någon som kan hjälpa mig här på forumet eller som har ett förslag på vart jag kan vända mig för att få läshjälp? Jag bifogar texten i form av ett word-dokument.


2019-10-27, 11:27
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Eva!


Vilken innehållsrik dödsnotis! Tänk om man ändå hade haft sådana för alla sina förfäder  :)  Jag tyder den såhär:


Personalier d: 20 Septembr


Sedan wi på denna dagens morgonstund, hafwa til sin graf och lägerstad beledsagat en wår i Herranom afliden Christendoms Syster, – i lifstiden ärliga och dygdesamma Hustro, nu hos gud Saliga Hustru Elisabet Anders dotter ifrån Lisiö Bruk, willja wi efter antagen Christelig och loflig plägsed i korthet berätta om Hennes födelse til werlden, stilla förda wandel här på jorden, samt Sahl. död och utgång af denna tåredalen.
Hwad fördenskull denna wår Christendoms Systers födelse widgår, så är Hon af ärbara och Christeliga föräldrar född i Säfwitsbo och Söderberckes församling år efter Christi Börd 1707 d: 1 Octobr, – Fadren war för detta Landtbonden Ärlige och Beskiedelige Anders Ersson från förenämde Säfwitsbo, Modren war ärliga och dygdesamma Hustro Carin Andersdotter dersammastädes. Hwilka Hennes K. föräldrar läto sig angelägit wara, at strax derpå befordra henne til dop och Christendom, hwarmedelst hon blef uptagen uti nådeförbund med sin frälsare, som henne nu uti närmare förening up til sig tagit at få glädjas med honom i alla ewighet. Wid tiltagande åren hafwa desse Hennes K. föräldrar låtit sig angelägit wara, at låta lära Henne wäl läsa i bok och underwisas i sin Christendoms stycken, som ock uptuchtadt henne til Christeliga dygder. I tjenst hafwer hon warit hos ärligit folck, under hwilken tjenst hon warit trogen och flitig. Efter den Högstes allwisa behag och skickelse inträdde Hon i et Christeligit Ächtenskap år 1734 d. 31 Junii, med sin i sorgen efterlemnade Man Hammarsmeden ärlige och förstånde Per Hansson Spennare från Lisiö bruk, med hwilcken hon i all wänlighet hafwer sammanlefwat uti 27 år, 2 Månader och 2 weckor, denna deras liufliga sammanlefnad hafwer gud behagat wälsigna med 5 Barn, 1 Son och 4 döttrar, af hwilcka 1 dotter är för detta ingången i de sällas frögdeboningar men de andra lefwa, hwilka med sin K. fader detta dödsfall högeligen beklaga. Beträffande denna wår Christendoms Systers Lefwerne så hafwer hon i stillhet och med mycken sacktmodighet sökt denna onda och bedröfweliga werlden wäl igenomgå. Hennes siukdom widgående så bestod den af en swår hufwudwärck, af hwilcken siukdom hon stilla och förnögd afled d. 14 sidstl. hujus, när hon i denna tåre och jämmerdalen hafwer lefwat uti 53 år, 10 månader och 2 weckor.


                             Testamente betalt – 6.
                             Til de fattiga – 2."
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-10-27, 13:42
Svar #2

Utloggad Eva Ingelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-06-07, 14:14
    • Visa profil
Hej Markus och tack för den tydda texten. Jag är mäkta imponerad både av dig och sockenprästen (antar att det var han som författade personbeskrivningen) som lyckades få till detta. Har nu sökt Elisabet i Söderbärkes födelsebok och den fanns ett lämpligt barn där med en Anders Ersson som fader. I husförhör och vigselbok är denne Anders Ersson gift med Karin Jonsdotter. Det skulle varit Karin Andersdotter om prästen hade haft rätt i sin personbeskrivning. Jag får nog leta vidare.

Med vänlig hälsning, Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna