ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bildgåta Skåne - Vem av mina två anmödrar är mest sannolikt att fotot föreställer?  (läst 965 gånger)

2019-10-27, 01:58
läst 965 gånger

Utloggad Ingela Brandel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Bildgåtan: Jag vet säkert att fotot föreställer en av två anmödrar till mig - Elna Nilsdotter född 1821 i Stävie/ Lackalänga eller hennes dotter Kjersti Jönsdotter född 1842 Lackalänga. Kjersti bodde i vuxen ålder även i Lund, i Östra Strö samt i Halmstad By, Skåne.
Lägger in originalfotot, som visar kvinnan i helfigur (även inlagt på Porträttfynd #174551) samt här i Anbytarforums Bildgåta också en beskuren bild för att få ansikte och viktiga detaljer tydligare.
Fotograferad sittande på en enkel stol, vid ett litet runt bord med duk samt av den randiga klänningen med mörka knappar o dekorband, örhängena, broschen och frisyren att döma, kan väl fotot vara från tidigt 1870-tal? (Lärt mig av vad kunniga på äldre tiders fotografier - bl a på Porträttfynd - sagt om andra foton).
Jag tycker att kvinnan på fotot verkar vara förhållandevis ung. Kan hon vara så där 30-40 år?
Hoppas ni vill hjälpa mig och ägna en stund åt att granska bilderna med utgångspunkt från min beskrivning av var i livet min anmoder Elna och hennes dotter Kjersti befann sig tidigt 1870-tal.
Modern - Elna Nilsdotter fyllde 50 år den 25 april 1871. Hennes make (och far till Kjersti) Jöns Sten (född Nilsson) f. 1809 i Västra Karaby, soldat till yrket, avled bara några veckor senare. Änkan Elna levde resten av sitt liv i Lackalänga, där hon avled vid 84 års ålder (1905). En undran: är det sannolikt att en kvinna (mor till sju barn mellan åren 1842 - 1858) på den här tiden kan ha sett så pass ung ut kring 50-års ålder?
Dottern Kjersti bodde 1862 -1873 i Lund. Arbetade på lasarettet, genomgick utbildning till barnmorska. Blev oplanerat gravid och fick två barn – båda antecknade som ”oäkta”. Ingen far finns antecknad i kyrkoböckerna eller någon annanstans.
Först Anna född i mars 1866 i Lund – död i april 1868. Kanske råkade hon ut för en olyckshändelse eller drabbades av sjukdom. Hon var folkbokförd hos sin mamma i Lund, men avled i Lackalänga.
Kjersti fyllde 29 år den 15 september 1871. Var då gravid med sitt andra barn Anna Sophia, som föddes i mars 1872 i Lund (= min mormor). Mycket hände i unga Kjerstis liv. Förlust av nära och kära, blev (eller valde att bli) ensamstående mor två gånger, av skäl jag inte vet. Men kämpade uppenbarligen på. Uppnådde så småningom sin yrkesdröm - barnmorskeexamen och fick sin första anställning i Östra Strö. Där träffade hon efter ett par år den man hon i december 1878 gifte sig med - skräddaren Årad Åradsson f.1836 i Skarhult. Min mormor Anna Sophia fick vid 6½ års ålder en älskad styvfar och fick bära sin mammas nya efternamn Åradsson, vilket passade bra inför skolstarten! Hon fick efter ytterligare ett år en halvbror - Alfred Johan Åradsson, som i vuxen ålder tog sig efternamnet Stjernfelt).   
Åtskilliga barn har hjälpts till världen av min mormors mor - barnmorskan Kjersti Jönsdotter Åradsson. Först i Östra Strö och därefter under 35 år i distriktet Halmstad By - Sireköpinge. Hon avled hastigt 1915 till följd av komplikationer efter en svår influensa.
Kjersti kom att leva ett utåtriktat liv med mycket kontakter där hon bodde och verkade.
Ett problem för mig är att min mamma (Elsa Danielsson, född Persson 1901 i Helsingborg) - på äldre dar - skrivit bakpå fotot att det föreställer "mormors mor  ---- mor till Kjersti Jönsson Åradsson", vilket jag inte upptäckte förrän efter min mammas bortgång (1995). Jag hade levt i tron att det föreställde Kjersti Jönsdotter. Nu är jag olycklig över att inte ha en aning om hur
min mormors mor -Kjersti ser (såg) ut. Och jag misstänker starkt att min mamma kan ha blandat ihop generationerna.
Jag är i stort behov av att få ”second opinions”!!
Vem av mina två anmödrar är - utifrån födelseår/ ålder, fas i livet samt andra attribut vid fotograferingstillfället - mest sannolikt att fotot föreställer?
MVH Ingela Brandel

2020-06-08, 14:45
Svar #1

Utloggad Nina Grethe Coucheron Lønningdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 17:46
    • Visa profil
Hei, utifrån kläder och tid for fotografering vil jeg anta at det er kvinnan født i 1842, og fotoet taget i 1870-80?

2020-08-06, 18:08
Svar #2

Utloggad Ingela Brandel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Det är roligt att så många varit inne och tittat på bildgåtan. Tack till dig, som skrivit kommentarer. De har hjälpt mig genom att stärka min uppfattning att kvinnans ålder snarare är 30 år än 50 år och att fotot kan dateras så långt tillbaka som till 1870-talet. Jag har också fått några tips från en person i Face-Book gruppen ”Skånska Rötter”. Men den, som till sist tagit bort alla tvivel hos mig om vem av två anmödrar fotot föreställer, är en släkting till min mamma och mig - Myrthlie Stjernfelt.
Hon är yngsta barn och dotter till Alfred Johan Åradsson f. 1879 i Halmstad by, Skåne. Han i sin tur är son till Kjersti Jönsdotter f. 1842 och hennes make Årad Åradsson f. 1836. Alfred, som från vuxen ålder/ militärtjänstgöringen bar namnet Stjernfelt är alltså halvbror till min mormor Anna Sophia f. 1872 i Lund som från vuxen ålder/ giftermålet bar efternamnet Persson.       
Myrthlie minns inte om hon sett detta fotografi tidigare, men vet att hon sett foton på sin farmor Kjersti och farfar Årad för länge sedan. Hon har - på samma sätt som jag - studerat fotot utifrån alla ledtrådar det i sig ger och utifrån alla tänkbara aspekter på de båda anmödrarnas sannolika ålder och aktuella livssituation, när fotot kan ha tagits. Myrthlie är övertygad om att fotot föreställer hennes farmor Kjersti.
Att min mamma (Elsa Cárola, f. 1901 i Helsingborg, efternamn Persson) på äldre dar, råkat ange fel anmoder bakpå fotot, har förvisso ställt till det för oss ättlingar. Men till slut har vi ändå landat rätt!
Bildgåtan och inlägget om dess lösning, hoppas jag kommer att ligga kvar här på Rötters Anbytarforum, ifall någon vill titta på den. På Rötters Porträttfynd #174551 kommer jag berätta att det blivit klarlagt vem fotot faktiskt föreställer och revidera min text vid bilden där.             
Myrthlie/ barnbarn och jag – Ingela/barnbarnsbarn, gläder oss åt att fler släktingar och andra intresserade nu får se ett foto, som föreställer den unga kvinnan/ barnmorskan Kjersti Jönsdotter f. 1842 i Lackalänga, Malmöhus län.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna