ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tomas Hjort  (läst 491 gånger)

2019-10-26, 22:01
läst 491 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej!Har sedan tidigare spårat min anfader Tomas Hjort, som fanns i soldattorp under Almered fram till 1730 då han enligt mtl Sätila flyttade till Skottland (han var skotte, men gifte sig i Sätila och fick tre barn). Har letat efter honom och fru och barn i kyrkoböcker och mtl utan resultat för att se om han verkligen flyttat, men inte hittat dem de närmaste åren därefter.Ett problem är att min anfader, som jag till 90% säkerhet tror är Tomas son, Jon Tomasson Hollsten, dyker upp som soldat i Fotskäl 1749 men hur hänger det ihop, stannade övrig familj kvar eller återvände Jon?
Av en slump hittade jag för en kort tid sedan en födelsenotis där Tomas Hjorts dotter Elin föddes i Almered 1739 (Sätila C:1 sid 329). Kul! Ett belägg för att de kom tillbaka alternativt aldrig flyttade. Gick alltså vidare med att söka efter Tomas Hjort och Elin Tomasdotter i kyrkoböckerna och mtl (Sätila och Hyssna än så länge, vigslar och döda), utan resultat.

Har någon sett dessa, kan de ha flyttat till en närliggande socken?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna