ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Andersson från Atterstad  (läst 699 gånger)

2001-05-05, 21:37
läst 699 gånger

Anna Byström (Byanna)

Försöker finna en plats som heter Atterstad - ett tips har lett till Närke men där har jag fastnat.
 
Söker efter förfäder åt min mm mf f Carl Andersson f. 1824-02-15 i Atterstad enligt husförhörslägd och vigelsbok i Tådene (R).
 
Har du något vetskap om Atterstad - jag har sökt denna plats i 1 år nu så jag är jätte tacksam för all hjälp på vägen!
 
Vänligen
/Anna

2001-05-05, 22:10
Svar #1

Ellert Peterson

Hej Anna.
Attersta (utan d som i Svealands landskap över huvud taget) är en rätt stor by i Gällersta socken i Närke.
Hälsningar
Ellert Peterson

2001-05-05, 22:38
Svar #2

Anna Byström (Byanna)

Hej Ellert!
 
Jag blir jätte osäker nu men jag är ganska säker på att det står d på slutet. Har dock fått ett inlägg under socknar där förslaget är Otterstad och det är nog mer möjligt...
 
Jag skall försöka tyda microkortet lite närmare...
 
Tack för hjälpen!

2001-05-06, 14:10
Svar #3

Ellert Peterson

Hej Anna!
Att det står ett d på slutet innebär nog inte att orten absolut måste ha hetat Atterstad. Det är ju på det sättet att socknars och byars namn slutar på -sta i bl.a. Närke och Södermanland men på -stad i Götaland, t.ex. Västergötland och Östergötland. Det är inte helt ovanligt att man i östgötska kyrkböcker ser t.ex. närkessocknarna Gällersta och Sköllersta felaktigt skrivna Gällerstad och Sköllerstad - och vice versa: östgötska Väderstad och Vikingstad skrivna utan d i närkiska kyrkböcker. Och när du nu skriver att ett spår leder till Närke så vore det kanske lönt att kolla Attersta i Gällersta.
 
Hälsningar
Ellert

2001-05-09, 19:43
Svar #4

Anna Byström (Byanna)

Hej!
 
Tänk att denna gången så hade faktiskt prästen skrivit rätt men otydligt! Har fått hjälp att finna honom i Otterstad.
 
Tack för alla tips! Har av detta lärt mig att titta utanför gränserna och att inte allt är vad det verkar!
 
/Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna