ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: kabinettkort med köksinteriör - varifrån?  (läst 623 gånger)

2019-10-24, 14:32
läst 623 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag hittade det här kabinettkortet i ett gammalt fotoalbum från släkten. Albumet innehåller i övrigt nästan bara porträttfoton (både sådana som jag vet vilka de är och okända) så jag blev lite nyfiken på varför man sparar ett foto av ett kök. Någon som känner igen det eller har en aning om var det kan vara ifrån? Familjen bodde på Sönnarslövsgården i Skåne, nära Maltesholms Slott om det kan hjälpa.

2020-09-20, 10:07
Svar #1

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Du har säkert själv tänkt tanken, men med 3-4 spisar som dessutom ser vackert dekorerade ut, samt rinnande vatten, skulle det ju kunna vara ett slottskök och kanske då Maltesholm(?). Annars kanske ett kök för att utbilda husmödrar eller ett större gästgiveri.

Det fanns iallafall visitkort med slott att köpa på 1800-talet, så kanske även på slottskök. Eller kanske en gåva till en anställd i köket(?)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna