ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När gjorde Anders Johan beväringen  (läst 1129 gånger)

2019-10-21, 17:39
läst 1129 gånger

Utloggad Lars-Anders Rolfhamre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-11-08, 07:34
    • Visa profil
Jag har en tidskonflikt(?) och undrar om någon kan ge mig ett tips. Huvudperson är Anders Johan Hydén 1854-10-17. Grundfrågan är när han gjorde ”beväringen”.

Enligt Riksarkivet (som jag besökte idag för att leta i beväringslängderna för 1873-4-5) (1) gjordes beväringen vid 21 års ålder. Detta skulle innebära att Anders Johan gjorde denna 1875. Jag hittade hans årskamrater i bygden, men inte honom.

När jag tittar i ”Kärråkra (P) AI:7 (1872-1880) Bild 35 / sid 27” så kan jag konstatera att:
  • Anders Johan flyttade till Växjö folkskoleseminarium 15/8 1875 för att plugga i 4 år. Att detta stämmer har jag konstaterat genom besök i landsarkivet i Vadstena i somras, där han lämnat många spår efter sig på skolan.
  • I kyrkboken står det att han ”Fullgjort 1sta årets bevärings??” samt ”Fullgjort 2a årets bevärings???”
  • 1879, efter examen i juni, flyttar han till Ljusdal.

Mina frågeställningar är:
  • När kan han ha gjort beväringen? Enligt Krigsarkivet var det vanligt att en man fick uppskov med beväringen till efter studierna, men då flyttar ju Anders Johan norrut. Detta skulle i så fall ha noterats i beväringslistorna.
  • När en person flyttade till annan ort för att studera – var det vanligt att han var skriven kvar på hemorten till dess studierna var klara? Jag har letat i Växjös inflyttningsböcker men inte hittat honom.
  • Är det något fakta jag förbisett eller missförstått gällande ”Fullgjort 1sta årets bevärings??”

(1) https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=%c3%a4lvsborgs+regemente+inskrivningsavdelningen+bev%c3%a4ringsm%c3%b6nsterrullor++&EndastDigitaliserat=false&Fritext=%c3%a4lvsborgs+regemente+inskrivningsavdelningen+bev%c3%a4ringsm%c3%b6nsterrullor++&AvanceradSok=true&page=3&postid=Arkis+3955b3e1-f510-493c-bc16-3f620c753dca&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c&ct=50&inc=1&exp=y&vol=n&s=Balder



2019-10-21, 18:09
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Övningstiden för beväringsmanskapet uppgick totalt till 30 dagar och fördelades på två år. Att bedriva studier samtidigt torde inte ha varit något problem, då tjänstgöringen kan ha skett sommartid. Mer läsning i ämnet finns här:
http://www.hhogman.se/bevaringen.htm

2019-10-21, 18:19
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Ordet är beväringspligt.

Fråga 2:
Jo, det var vanligt att man var fortsatt skriven i föräldrahemmet/hemsocknen medan man studerade på annan ort.
Hälsar vänligen
Maud

2019-10-21, 19:31
Svar #3

Utloggad Lars-Anders Rolfhamre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-11-08, 07:34
    • Visa profil
Stort tack!!! Det förklarar mycket!

Anledningen till mitt sökande är att ta reda på när Anders Johan bytte namn från Andreasson till Hydén (se ovan HL). När han skrevs in på förskoleseminariet 1979 var det i namnet Hydén. Jag gissar att det var troligt att han fick beordrat namnbyte i beväringen. Någon som vet om ett sådant namnbyte syns i beväringsrullorna eller på något annat ställ?

Som jag förstår det bör jag göra ett nytt besök på Krigsarkivet och läsa igenom beväringsrullorna för åren 1876-78 också. Han kan ju där ha noterats som "äldre", vilket jag såg var vanligt i rullorna åren efter 21 års ålder.

2019-10-21, 19:38
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Troligare att han själv valde sitt namn inför eller under studierna.
Inte beordrades man namnbyte för 30 dagars beväringsövning.

Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna