ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemsöadeln  (läst 1871 gånger)

2019-10-21, 11:23
läst 1871 gånger

Utloggad Solveig Thörner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 12:12
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet om detta släktled ned till Daniel Ersson, Hemsöadeln stämmer? Min farmors farmor och hennes far finns i min släkt, men resten är jag osäker på då jag har hittat namnen på olika släktforskarsidor på nätet. Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde reda ut detta.
Min farmors farmor:Anna (Annika) Eriksdotter, f. 1768-03-05 i Roted, Ullånger.
Farmors farmors far: Bonde Erik Danielsson, f. ca 1717 i Ullånger.

Eventuellt:
Farmors farmors farfar: Bonde Daniel Ersson, f. 1684 i Gräta 1, Nora.
Farmors farmors farfars mor: Märta Danielsdotter, f. 1661 i Skärsäter, Nora.
Farmors farmors farfars mormor: Anna Israelsdotter, f. före 1644 i Utanö, Hemsö.
Farmors farmors farfars mormors far: Bonde, nämndeman Israel Danielsson, f. ca 1602, Utanö, Hemsö.
Farmors farmors farfars mormors farfar: Bonde Daniel Eriksson (Ersson), f. före 1565, Utanö, Hemsö.
Vänliga hälsningar

2019-10-22, 20:18
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
En adelsman är en person som fått kungligt adelsbrev med vissa rättigheter och skyldigheter. Antingen har en person fått ett sådant brev eller inte. Något mellanting finns inte. Termen bondeadel är ingenting som existerar och har aldrig gjort. Det är enbart fånigheter som jag föreslår att seriösa släktforskare inte använder. Att många personer anammat begreppet gör det inte mer sant. Bönderna på Hemsö är bönder på samma sätt som andra skattebönder i Ångermanland och övriga skattebönder i riket.


Att Daniel Persson i Skärsätter är måg till Israel Danielsson i Hultom framkommer av Dombok 1665 24/5 G:rå fol 503 p 24.

Enligt en släktutredning jag har är dock dottern Märta Danielsdotter född i Daniel Perssons första äktenskap som inte kommer från Hemsö.
 (Rigmor Owens forskning som finns donerat på Härnösands Landsarkiv). Annars finns på Arkiv Digital filmade Ångermanländska Domböcker som behövs för forskning i Ångermanland.

2019-10-23, 15:16
Svar #2

Utloggad Solveig Thörner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 12:12
    • Visa profil
Tack för svar.
Då stämmer detta släktledet?:
Anna (Annika) Eriksdotter, f. 1768-03-05 i Roted, Ullånger.
Far:Erik Danielsson, f. ca 1717 i Ullånger.
Farfar: Daniel Ersson, f. 1684 i Gräta 1,
Farfars mor: Märta Danielsdotter, f. 1661 i Skärsäter, Nora.

Har du möjligen namnet på Märta Danielsdotter mor?

Vad jag förstår så har begreppet "Hemsöadeln" uppstått ur folkmun pga av att de var rika bönder som ägde mycket jord.
Vänliga hälsningar

2019-10-23, 17:51
Svar #3

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
Tack för svar.
Då stämmer detta släktledet?:
Anna (Annika) Eriksdotter, f. 1768-03-05 i Roted, Ullånger.
Far:Erik Danielsson, f. ca 1717 i Ullånger.
Farfar: Daniel Ersson, f. 1684 i Gräta 1,
Farfars mor: Märta Danielsdotter, f. 1661 i Skärsäter, Nora.

Har du möjligen namnet på Märta Danielsdotter mor?

Vad jag förstår så har begreppet "Hemsöadeln" uppstått ur folkmun pga av att de var rika bönder som ägde mycket jord.
Vänliga hälsningar
Storbönder alltså.  :)

2019-10-23, 19:44
Svar #4

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Modern till Märta Danielsdotter är i Rigmors forskning okänd.
Leden efter Märta Danielsdotter har jag inte forskat på, och vet inte om det uppgivna namnen stämmer. Vid Domboksläsning går det säkert att avgöra. Har förfäder på Hemsö och kan inte se i forskningen att de innehade märkbart stora gårdar jämfört med andra delar av landskapet. Anser inte att vanliga bönder behöver förhävas mer. Bonde med stor som liten gård är gott nog. Det är det som varit skälet med påhittet av den som först gjort det.

2019-10-24, 07:03
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Erich Jonsson från Gräta 1 g m Märit Danielsdr köpte Roted 1. Det framgår av Nordingrå db 1720 ht §24 och 1712 ht §5 mm. Även enligt mina anteckningar är Daniel Perssons dotter Märit född i första äktenskapet och att Daniels första hustru skall vara från Bredsätter. Daniel Persson är bonde på Bredsätter 3 i 1663 års mtl och bytte sedan hemman med Lars Persson på Skärsätter 2 (db 1663 och 1664). I så fall skulle Daniels första hustru kunna vara dotter till Per Erichsson ohh Märet på Bredsätter 3.

2019-10-26, 14:34
Svar #6

Utloggad Solveig Thörner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 12:12
    • Visa profil
 Tack alla för återkoppling! :) :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna