Hej!
På min tidigare fråga angående slottsvaktmästare Jonas Dickman har jag nu funnit att han är född i Stockholm 1736 och är far till urmakare Carl Fredrik Dickman och guldsmeden Jacob Adolf Dickman. Hans hustru hette Anna Lisa Stockman. Jag tror att Jonas kan vara son till hautboist Jonas Dijkman och Catarina Scharling.
Jag har även hittat en kammarskrivare Johan Dijkman i Stockholm som är född i Gävle 1710 och son till källarmästare Johan Dijkman och Margareta Lohm. Johan får två döttrar i Skeppsholms församling, Catarina Margareta 1736 och Maria Elisabet 1739. Johans bouppteckning finns i Falu rådhusrätt och magistrat 1759.
Jag har hittat ytterligare en Johan Dijkman i Falun. Han kan möjligen heta Johan Olsson/Olofsson Dijkman och är gift med Stina Norling. Han får i alla fall minst 3 barn i Falun. Elisabeth 1739, Margarta 1733, ev. Peter 1735 och Johannes 1740. Är det någon som vet mer om denna Falusläkt? Jag är mest intresserad av vad som hände med Johannes. Kan han möjligen vara samma person som den kryddkrämare Johan Dickman född 1739/1740 som jag är släkt med?
Tacksam för svar
Lena Backman