ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dickman i Nyköping  (läst 1023 gånger)

2019-10-20, 11:04
läst 1023 gånger

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!Vi är flera som under lång tid försökt hitta Johan Dickmans anor. Johan är född ca 1739-1740 och hittas av oss första gången som bodbiträde i Stockholm från ca 1755 och 12 år framåt. Han flyttar sedan till Nyköping där han finns fram till sin död 1783.
Nu undrar jag om det finns information om de Dickmän som bor i Nyköping under den tid som Johan m fam. finns där boendes i första kvarteret nr 18.

Det jag funnit är slottsvaktmästare Jonas Dikman som bor i 5:e kvarteret nr 134 från 1773 fram till sin död 1775. Han ska då ha varit 33 år och alltså född ca 1742.

Enligt mantalslängden i Nyköping finns en änka Margareta Dickman på samma adress som Johan Dickman året 1772. Jag kan inte hitta henne i hfl under samma tid.
Kan dessa tre Dickmän vara syskon?
Var kommer Jonas och Margareta ifrån?
Med hopp om svar.
Vänliga hälsningarLena Backman



2020-01-03, 12:29
Svar #1

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!
På min tidigare fråga angående slottsvaktmästare Jonas Dickman har jag nu funnit att han är född i Stockholm 1736 och är far till urmakare Carl Fredrik Dickman och guldsmeden Jacob Adolf Dickman. Hans hustru hette Anna Lisa Stockman. Jag tror att Jonas kan vara son till hautboist Jonas Dijkman och Catarina Scharling.

Jag har även hittat en kammarskrivare Johan Dijkman i Stockholm som är född i Gävle 1710 och son till källarmästare Johan Dijkman och Margareta Lohm. Johan får två döttrar i Skeppsholms församling, Catarina Margareta 1736 och Maria Elisabet 1739. Johans bouppteckning finns i Falu rådhusrätt och magistrat 1759.

Jag har hittat ytterligare en Johan Dijkman i Falun. Han kan möjligen heta Johan Olsson/Olofsson Dijkman och är gift med Stina Norling. Han får i alla fall minst 3 barn i Falun. Elisabeth 1739, Margarta 1733, ev. Peter 1735 och Johannes 1740. Är det någon som vet mer om denna Falusläkt? Jag är mest intresserad av vad som hände med Johannes. Kan han möjligen vara samma person som den kryddkrämare Johan Dickman född 1739/1740 som jag är släkt med?
Tacksam för svar
Lena Backman

2020-03-20, 11:29
Svar #2

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!

Detta har jag kommit fram till efter mitt tidigare inlägg.

Jonas Dijkman f. 1736 i Stockholm och som sedan blev slottsvaktmästare i Nyköping var son till hautboist Jonas Dijkman och Catharina Scharling. Hautboisten Jonas Dijkman var son till organisten/kompositören Lydert Dijkman från Hedemora och Sabina Rutha. Jonas Dijkman i Nyköping var far till urmakaren Carl Fredrik Dijkman/Dickman och guldsmeden Jacob Adolf Dijkman/Dickman.

Kammarskrivare Johan Dickman f. 1710 i Gävle var son till källarmästare Johan Dikman och Margareta Lohm. Kammarskrivare Dickman gifte sig med Maria Elisabet Lohm och flyttade till Göteborg där han blev tullförvaltare o packhusinspektör m.m. Paret fick där, förutom de döttrar de fått i Stockholm, sonen Johan Gerhard Dickman 1747.

Den Johan Dijkman f. 1697 i Falun som dör 1759 var son till vågskrivare Jonas Dijkman i Falun. Han var ogift när han dog och de som ärvde honom var systrarna Catarina Dijkman och Elisabet Dijkman.

MVH/Lena Backman

2021-11-01, 15:57
Svar #3

Utloggad Maria Landin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-12-31, 14:40
    • Visa profil
Hej Lena,jag undrar om du kommit fram till något mer angående Johan Dickman i Nyköping? Jag har också letat länge efter honom eftersom vi också är släkt.Han var gift med Margareta Sofia Berggren, dotter till mantalskommissarie Anders Berggren och hh Katarina Helena Dalenia, prästdotter i från Sättersta.

2021-12-16, 22:41
Svar #4

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej Maria!
Det har inte framkommit något nytt angående Johan Dickman. Jag har försökt hitta alla som hette Dickman och liknande i Sverige under den tid som Johan föddes. Det var rätt många från olika delar av landet. Den enda släkt som passade in på "vår" Johan var släkten från Falun. Så här har jag resonerat:

1. I Falun föddes en Johannes Dijkman någon gång i slutet av 1739 eller i början 1740. Han döptes 1740-01-16. Senare kallades han Johan i bouppteckningen efter modern 1750. Det verkar som att han försvann från Falun 1753 tillsammans med sin syster Margareta Dijkman som var sju år äldre än Johan. "Vår" Johan började som kryddkrämarlärling hos Preyer 1754 i Stockholm, så det skulle passa i tiden att det är samma person. I hfl i Katarina församling står det först att Johan är född 1739. I senare hfl är han född 1740.

2. I Nyköping bodde en änka Margareta Dickman i samma hus som Johan under några år i början av 1770, innan Johan gifte sig med Margareta Berggren. Margareta Dijkman från Falun blev änka utan barn 1762.

3. Jag har sett Johans egenhändiga underskrift i flera dokument från slutet av 1770-talet när han bodde i Nyköping och där stavade han sitt namn Dijkman. Det stämmer också med hur falusläkten stavade sitt namn.

Det finns alltså ännu ingen exakt koppling mellan Johan i Falun och "vår" Johan. Vad tror du? Är tacksam för all hjälp för att hitta nya infallsvinklar.

2021-12-17, 13:07
Svar #5

Utloggad Maria Landin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-12-31, 14:40
    • Visa profil
Hej,det låter ju ganska sannolikt att du funnit rätt Johan.
Har du tittat i skråarkiven som finns i Nordiska museets arkiv? Jag ska försöka göra det efter helgerna, (något jag tänkt göra i flera år).
 
Jag har letat lite sporadiskt efter Johan i många år och varit inne på samma spår som du, alltså att försöka hitta "alla" Dickmän i Sverige. Men jag har alltid tvekat om jag hittat rätt. Jag har t o m försökt leta på andra sidan Östersjön eftersom det fanns Dickmän i Estland och Lettland.


2021-12-17, 17:46
Svar #6

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!
Jag har varit på Nordiska museet och frågat efter kryddkrämare, men de hade inget.Vad jag förstår var kryddkrämare inte något skrå. Däremot finns kryddkrämare med i Skråarkivet som finns i Stockholms stadsarkiv/depå Liljeholmskajen.

Jag hittade i Stockholms stadsarkiv en skrivelse (Memorial) från 1756 där kryddkrämare skrev en förfrågan till Societeten. Denna skrivelse har bl a en Dickman skrivit under, se bilaga. Eftersom det inte fanns någon annan än Johan Dickman som var kryddkrämare i Stockholm (dock endast lärling vid den tiden) så tror jag att det är han som varit med i denna memeorial. Han var då 16 år.

Johan ansökte 1766 om burskap för att får starta kryddkrämarverksamhet i Nyköping. Ansökan finns på Riksarkivet i Uppsala. Jag har bett om läshjälp av den här i Anbytarforum så ev. kan du hitta den i detta forum. Hör annars av dig om du vill ha min skannade version av den.

/Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna