ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp behövs för dokument från 1723  (läst 722 gånger)

2019-10-17, 18:45
läst 722 gånger

Utloggad Lars Lundbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2019-11-20, 17:21
    • Visa profil
Det är inte mycket jag lyckats läsa ut från dokumentet än 1723 & undertecknad Wallman

2019-10-17, 19:44
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:23
    • Visa profil
Det var ju lite svårläst bitvis, men något åt detta hållet:

Citera
Så som Samuel Samuelsson begiärde af de på frijheet optaga Jöns Larssons ödeshemman uti  Ytterbyn af 1/6 mantahl, som Ödelegat 1708 till och med 1723, hafwandes han för dess häfdande stält i Caution Nils Jacobsson och Elias Ohlsson i sammaby, ty lembnes till högwählborne herr Baron och Landzhöfingens vidare höggunstige godtfinnande bemelte Samuel Samuelsson tillstånd samma hemman tillträda och beordres Ländzman jempte 2ne tålfmän hemmanet syna och besichtiga, till huus åker, äng och gärdzgårdar, samt hwad andre förmåner under hemmanet höra, af skougzmarck, fijskierijer och dylickt, öfwer hwilket alt ett behörigt Inventarium uprättes, då Samuel Samuelsson sedan har ansökning giöra om frihetz åhrenes åtniutande, Bede... ?? den 2 augl. 1723 Lars Wallman

2019-10-17, 20:20
Svar #2

Utloggad Lars Lundbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2019-11-20, 17:21
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket.Längst ner bör det stå: Calix den 2 augusti 1723 Lars Wallman.Ytterbyn ligger i Kalix.
Jag har massor av Samuel Samuelsson, men jag tror att det är antingen Samuel Cornelius Samuelsson död 1740 eller hans son Samuel Samuelsson 1700 - 1753 bägge i Ytterbyn nr 7. Dessa är mina anfäder och pappret har funnits i familjen sedan det blev nedtecknat.

2019-10-17, 20:26
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:23
    • Visa profil
Ja, klart det är Calix, jag tänkte det var någon gammal latinsk fras.

Kul när sånt där finns kvar ute i stugorna fortfarande. Vi är nog många som drömmer om att något gammalt dokument skall dyka upp som ger ledtrådar till någon ospårbar ana.

2019-10-17, 20:45
Svar #4

Utloggad Lars Lundbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2019-11-20, 17:21
    • Visa profil
Jag har ganska många andra dokument från Ytterbyn, Kalix. Men det här var nog det äldsta. Från gården Samels i Ytterbyn. Så egentligen skulle jag heta Samuelsson i stället för Lundbäck. Det var en styvfar som tog namnet Lundbäck tillsammans med sina bröder. Styvbarnen tog därefter samma namn. Det finns många Lundbäck i Kalix men jag kanske inte är släkt med någon av dessa (ok förutom mina anor).
Lars LundbäckTack än en gång, nu var det lätt att få en mening med brevet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna