ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var blev Johanna Johannesdotter av?  (läst 809 gånger)

2019-10-17, 09:14
läst 809 gånger

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-12-24, 22:00
    • Visa profil
Johanna Johannesdotter (f.1859-12-24 i Hällaryds fs, Blekinge) kom till Stockholm 1884 och födde där sin son Carl Johan, som snart lämnades bort. Hans öde har jag klarlagt. Han dör i Usa 1969. Men moderns öde är oklart. Hon förs över till bilagan 1889, då hon var skriven i Hedvig Eleonora fs. Jag har sökt i Sveriges Dödsbok 1901-2013, rotemansarkivet, emigrantlistor och BiS 1860-1947 men hon går inte att finna.

Finns det någon som kan hjälpa mig eller ge råd om hur jag ska gå vidare, om det går?

Tacksam för all hjälp,

/Johan


2019-10-17, 11:59
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Det troligaste är väl att hon drog till Amerika.

Har du sökt bouppteckningar efter föräldrarna och eventuella barnlösa syskon i de fall de dog efter att hon försvunnit? Där ska hon vara nämnd som dödsbodelägare, i bästa fall med uppgift om var hon befann sig vid tiden för bouppteckningsförrättningen.
 
Det kunde dröja ett bra tag innan man bokfördes som obefintlig. Hon kan ha gett sig iväg något år tidigare.
Hälsar vänligen
Maud

2019-10-17, 17:38
Svar #2

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-12-24, 22:00
    • Visa profil
Hej,

Jo jag har letat efter bouppteckning på hennes mor, men det var ett tag sen. Man kan få den där
känslan med tiden att man kanske kan ha missat något. Hon hade ingen känd far och hennes syskon,
tre män, fick alla barn. De hade inte heller någon känd far.  Johannas mor hade alltså fyra oäktingar
och var säkert utfattig vid sitt frånfälle, vilket väl förklarar varför det inte begärdes en bouppteckning.

Jag tror också jag har sökt henne i de amerikanska registren när jag hade tillgång till dem. Men det kanske
finns någon som är vassare än jag på att leta där. Hennes mor var Johanna Olsdotter (f. 1829-11-10 i Hällaryd fs och
död 5 dec 1900 i Mörrum (på sjukhus där antagligen, då hon bodde i Hällaryds fs).

2019-10-17, 17:41
Svar #3

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-12-24, 22:00
    • Visa profil
Kanske har jag kollat i Bräkne härads bouppteckningar (för Hällaryd fs). Jag ska titta igenom Listers härad (Mörrums fs)
tack för tipset.

2019-10-17, 20:32
Svar #4

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-12-24, 22:00
    • Visa profil
Nej det finns ingen bouppteckning efter modern Johanna Olsdotter.

2019-10-18, 13:48
Svar #5

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Om vi gissar att hon emigrerade till Amerika så kan hon ha levt i närheten av sonen Carl Johan:
Hans födelsedatum? När reste han till Amerika, och uppges det någon ort dit han ska?
Var, i vilken delstat, bodde han under moderns beräknade livstid (kanske framemot 30- 40-talet)?
Var är han begravd, kanske finns hon på findagrave?


Obs, de kanske inte hade nån kontakt eftersom han var bortlämnad.
Johanna kan ha gift sig och fått annat namn, hon var ju bara ca 30 när hon "försvann".




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna