ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Craelius  (läst 434 gånger)

2019-10-16, 20:17
läst 434 gånger

Utloggad Stefan Gunnarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 17:04
    • Visa profil
Hej!

Jag är släkt med Magnus Gabriel Craelius.

Magnus kom från Livland till Kalmar 1676. Detta var under Karl den XI regeringstid. Då 46 år gammal. Han gifte sig med Elisabeth Bergh 1681. Magnus Gabriel tog över svärfaderns ståtliga hus vid Lilla Torget i Kalmar. Huset kallas Dahmska huset och byggdes 1666. Magnus var Konduktör när han kom till Sverige. En titel inom den militära fortifikationsförvaltningen. Han blev 1683 utsedd till Fortifikationsingenjör.

Magnus fick barnen: Anders född 1682, Magnus Gabriel född 1686, Carl Gustaf född 1689 och Helene Charlotte född 1692.

Jag skulle vilja försöka reda ut Magnus bakgrund i Livland. I Mönsterås hembygdsskrift har det nämnts att Magnus eventuellt har en bakgrund i Kurland samt att Craelius troligen är en latinisering av något namn.

Jag är ny inom släktforskning och behöver tips om hur man kan söka i register i Livland som var svenskt vid Magnus ankomst till Sverige. I och med att han jobbade inom militären så anger forskaren Lohman att han troligen omplacerades från den svenska militära organisationen i Livland till Kalmar.

Vore mycket tacksam för tips om hur jag kan komma vidare eller kanske finns denna släkt redan kartlagd.

Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson

Med vänliga hälsningar, Stefan Gunnarsson 072-1508427

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna