ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergström, Rala, Blacksta  (läst 716 gånger)

2001-03-14, 13:42
läst 716 gånger

Bitte Ahlström

Känner någon till något om Bergström släkten så vore jag tacksam för svar..

2001-03-14, 21:31
Svar #1

Ellert Peterson

Hej Bitte.
Vid en sökning i mitt stora material från Kumla finner jag några personer Bergström, men inte någon som mig veterligt haft med Rala eller Blacksta att göra. Kan du möjligen namnge och helst även placera i tiden några av dessa personer, kanske också namnge någon eller några som varit ingifta i släkten? Hoppas att jag då ska kunna hjälpa dig.
Hälsningar
Ellert P.

2001-04-02, 16:04
Svar #2

Bitte Ahlström

Hej Ellert
Ebba Bergström föddes i slutet av 1800 talet. Skulle vara kul om du kunde hitta hennes förfäder.
hälsningar Bitte

2001-04-02, 19:06
Svar #3

Ellert Peterson

Någon Ebba Bergström kan jag tyvärr inte hitta i mitt material. Har du kanske namn, helst även födelsetid, på någon nära anhörig till Ebba?
Mvh
Ellert

2001-04-04, 13:24
Svar #4

Bitte Ahlström

Nu har jag lite mer riktiga uppgifter. Ebba var gift Bergström men hette som flicka Ebba Sofia Eriksson. Född 17/3 1892 i Rala? Hennes far hette Erik Persson. Ebbas mormor ska ha hetat Rehnberg. Hon hade tydligen en styvfar. Vore kul att veta mer.
hälsningar Bitte

2001-04-04, 22:43
Svar #5

Ellert Peterson

Jag har en hemmansägare Erik Persson i Rala Nästsörgården, f där 13/9 1868. Jag har visserligen inte följt honom senare än 1895, men han var då ännu ogift, så det kan knappast röra sig om honom. Har du sökt Ebba Sofia Eriksson i födelsebok och husförhörslängd i Kumla 1892? Någon Rehnberg från så tidigt har jag inte kännedom om i Kumla. Var han bosatt där?
Hälsningar
Ellert P.

2001-04-05, 13:56
Svar #6

bitte

Hej
Jag har inte forskat alls utan hoppades att få ta del av redan befintligt matrial. Har en del namn till som är förknippade med Ebba. Per August Bergström hennes man. Olivia Olsson hennes mor (som ogift Rehnberg)??. Hilma Marva Olsson en syster (som hade en son som hette Olof Olsson och var uppfinnare). Olle Eriksson en bror. Den där Erik Persson stämmer kanske inte in alls, verkar lurt. Finns husförhörslängd och födelsebok på nätet?

2001-04-06, 18:49
Svar #7

Ellert Peterson

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig vidare. Jag känner inte till någon av de personer du nämner. Nej, husförhörslängder och födelseböcker finns inte på nätet, så beviljat är det inte! Jag rekommenderar dig att lära dig släktforskningens grunder och börja släktforska själv, det kommer du aldrig att ångra. Anmäl dig till en kurs hos något av studieförbunden, eller skaffa t.ex. läroboken Släktforska steg för steg av Clemensson-Andersson!
Vänliga hälsningar
Ellert P.

2001-04-10, 10:16
Svar #8

bitte

Tack i alla fall.  
hälsningar Bitte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna