ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finns K(C)arl Johan Holmbergs födelsedata  (läst 1631 gånger)

2019-10-15, 11:35
läst 1631 gånger

Utloggad Leif Dahlstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-12-30, 16:24
    • Visa profil
Söker föräldrar till K(C)arl Johan Holmberg född 18240416 i Fägred (Fägre). Hans födelsedatum följer honom under hela livet men jag hittar honom inte i födelseboken för Fägre socken eller de socknar som ligger intill Fägre. Vad missar jag här? ( han dog uppenbarligen 19030114 i Ulvstorp, Ekeskog socken.

2019-10-15, 21:22
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2963
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:14
    • Visa profil
Hej
Har du följt honom bakåt? Han finns inflyttad från Undenäs till Beateberg 1848.
Han heter då Karl Johansson Björn. Utflyttad från Fredsberg 1847
Beateberg (R) AI:9 (1855-1862) Bild: 155 Sida: 296
Undenäs (R) B:1 (1822-1854) Bild: 107 Sida: 207
Undenäs (R) AI:10 (1845-1856) Bild: 194 Sida: 367

2019-10-15, 22:54
Svar #2

Utloggad Leif Dahlstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-12-30, 16:24
    • Visa profil
Ja Christina, jag har mycket info om hans senare liv och namnbyten men hittar inte rätt födelsebok och kan inte heller komma bakåt i husförhörslängder till hans familj den vägen då en flytt runt 1841 som dräng "inte går" att spåra bakåt..

Tack för din hjälp!!

/ Leif

2019-10-16, 00:22
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Leif!

Jag spårade drängen Carl Johansson tillbaka till Nolgården i Trästena, varifrån han flyttade 1843 enligt en utflyttningslängd  (Fägre B:2, s 97). Just där föddes 20 år tidigare en Carl Johansson, som det kanske kan vara idé att titta närmare på (Fägre C:4, s 45).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-10-16, 18:55
Svar #4

Utloggad Leif Dahlstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-12-30, 16:24
    • Visa profil
Hans Olof , jag tror inte det ger något - man kan inte ha gjort så stort fel på födelsedata tror jag. Fägre B:2 s.85 nr.45 anger den Carl Johan Johansson jag letar efter men svårt att gå bakåt till husförhörsboken i Trästena därifrån och hitta honom. Han flyttar ut 1841 så det kan inte vara många år efter att han flyttat hemifrån.
Tack för att du hjälper mig!
/ Leif

2019-10-16, 22:17
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hans Olof , jag tror inte det ger något - man kan inte ha gjort så stort fel på födelsedata tror jag. Fägre B:2 s.85 nr.45 anger den Carl Johan Johansson jag letar efter men svårt att gå bakåt till husförhörsboken i Trästena därifrån och hitta honom. Han flyttar ut 1841 så det kan inte vara många år efter att han flyttat hemifrån.

Felaktiga födelseuppgifter var rätt vanliga i den tidens husförhörslängder. Oftast berodde de på att den ansvariga prästen vid överföring av uppgifterna om en person från en bok till nästa läste på fel rad och  skrev in någon annans födelsedatum, eller att otydligt skrivna siffror misstolkades. Det kunde då bli flera års skillnad mellan det rätta och det felaktiga födelseåret, och inte sällan fick den drabbade personen sedan behålla sitt felaktiga födelsedatum resten av livet.

Det finns såvitt jag kan se ingenting som tyder på att Carl Johansson hade mellannamnet Johan. Det verkar snarare vara så att hans patronymikon vid något tillfälle förkortades i husförhörslängden ("Carl Joh. Björn" och att det sedan tolkades som ett andra förnamn.

Däremot har du alldeles rätt i att den Carl Johansson som jag föreslog var ett villospår. Jag hittade honom nämligen på annan ort senare i livet, och han kan alltså inte vara den du söker.

Men tack vare den notis i Fägres utflyttningslängd, som du hänvisade till och som jag tidigare missat, hittade jag honom i husförhörslängden. Jag fick bläddra ganska många sidor från rubriken "Nya Riddarhagen", men där fanns han plötsligt (Fägre AI:4, s 255) med uppgiften att han flyttat från Mo församling 1839.

Troligen är det också han som med sina föräldrar står bland de sista i Mos utflyttningslängd för 1838 (Hjälstad B:1, s 127).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-10-16, 22:45
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Man hittar familjen också i husförhörslängden (Vad AI:7, s 149 o 214) med ett par intressanta anteckningar, bl a att Carl var född på långfredagen, vilken mycket riktigt inföll den 16 april 1824. Om fadern, Johan Andersson får man veta följande: "J.A.S. ligger i Mariestad för det han slagit Bergholm".
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-10-16, 23:19
Svar #7

Utloggad Leif Dahlstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-12-30, 16:24
    • Visa profil
Tack Hans Olof, det var riktigt roligt - nu skall jag gå igenom det du hittat. Förstår jag dig rätt att du har inte heller hittat honom i födelseboken i någon socken ( Fägre Socken borde det vara men jag misstänker att det finns skrivet i ngn annan närliggande sockenbok).

2019-10-16, 23:28
Svar #8

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
När Carl föddes bodde familjen i Kylle (Fägre AI:2, s 89).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna