ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Anders Olofsson i Forshult  (läst 604 gånger)

2019-10-14, 12:04
läst 604 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Jag försöker kartlägga familjen Anders Olofsson i Forshult (Jag är medveten om att Forshult vid aktuell tid tillhörde Högsby socken men lägger ändå detta under Döderhults socken eftersom det mesta om Forshult tycks finnas i Döderhults kyrkböcker).
Anders avlider 1704 enligt räkenskaperna i Högsby. Men vilka är hans barn? Tre av dem finns med i födelseboken för Döderhult, Lars, Annika och Helena. Förmodligen är också Olof Andersson i Glabo och Dövestad en son, men jag har inga uppgifter om varken hans födelse eller död; han var gift två gånger.
I mantalslängderna finns Anders Olofsson på Forshult under åren 1690 - 1704, sedan "änkan" under två år för att sedan ersättas av Jon Persson med familj under lång tid framåt. (Har möjligen Anders änka gift om sig med Jon Persson?? - Det finns en märklig anteckning i mantalslängden 1715 där en viss Lars Andersson står som son till Jon Persson! Den enda förklaringen till det är att Lars skulle kunna vara son till Jons nuvarande hustru med tidigare make).
I vigselboken finns flera personer Anders-son/dotter från Forshult nämnda: Pär Andersson g 1711, Elisabeth Andersdotter g 1721 och (möjligen) Lars Andersson g 1720. Problemet är bara att det inte finns någon Anders i Forshult vid dessa tider - åtminstone inte enligt mantalslängderna.

Förmodligen finns det en del andra forskare som fastnat just på Forshult. Kanske Du har något som jag inte upptäckt?

2021-09-07, 23:50
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1362
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:45
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Hustru Anna Andersdotter i Århult (kommer vid vigseln 1713-10-18 från Forshult) och pigan Elin (Helena) Andersdotter i Forshult är vittnen vid två av Per Anderssons (g 1711) barns dop.

Elin dv 1716-02-26, Sven

Anna dv 1719-01-18, Sara

Bägge dopen i Döderhult.
Har ännu inte kollat om Per är vittne åt andra hållet.

2024-02-19, 21:38
Svar #2

Utloggad Anton Bäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:53
    • Visa profil
Mikael!

Anders Olofssons i Forshult hustru hette Elin Olofsdotter, det framgår bl.a. av VT 1698 i Stranda härad. Där framkommer att hon lever i fattigdom och tvingas tigga med sina små barn för föda, då maken gjort "olydiga förgripanden och olycklig handel" och att han då länge suttit i Fängelse i Stockholm. (Se Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAAAE:43 (1688-1700) Bild 3370, AID:v208600.b3370)

Jonas Persson med hustru nämns i MTL sista gången för Forshult 1739, på gården fanns också Per Perssons änka, dvs. Elins dotter Annika Andersdotter. Misstänker att det är Elin som dör 14/4 1740 i Forshult, då felaktigt kallad Anna. Jonas Persson dör 5/4 1758 i Forshult.

2024-02-29, 14:16
Svar #3

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Tack Anton!
Alltid roligt att få komplettera sin egen forskning. Elin Olufsson var namnet! Dessutom ger det ju lite extra "krydda" i berättelsen när vi får inblick i den misär som då fanns - och som tyvärr finns också idag.
Din misstanke om att Elin/Anna dör 1740 har också jag haft.
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna