ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisa Danielsdotter Vetlanda 1804  (läst 866 gånger)

2019-10-12, 19:10
läst 866 gånger

Utloggad Jan Sjøstrøm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-11-08, 15:26
    • Visa profil
Jeg s;ker historien om Lisa Danielsdotter f. 25.11.1804 i Vetlanda, gift 25.03.1824 med Jonas Petersson fra L[nghester i Skede, samt hennes d;tre Augusta Amalia, Anna Fredrika og Eva Karin etter at de kom til Nord/Amerika mellom 1866 og 1868.
Takknemlig for enhver opplysning

2019-10-12, 20:14
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Jan,


Det jag har som kanske kan vara till hjälp är att jag varit i kontakt med Theodore Carlstrom i Palo Alto, Californien (Jag har till och med träffat Theodors son och sonson vid ett av deras besök här i München). Theodor är ättling till Jonas Petersson och hustrun Lisa Danielsdotters dotter, Maria Charlotta som föddes i Maj 1838 i Långhester. Maria Charlotta var gift med Gustaf Johansson Younggren född 1835-06-04 i Nömme, Björkö sn och hon dog 1917-06-10 i DesMoines, Polk County, Iowa.
Jag har inte några data från USA om hennes föräldrar, men antar att de dog i DesMoines i Iowa som var en bygd där många svenskar från den här trakten slog sig ned,


Hälsningar,
Karl-Henrik

2019-10-14, 11:42
Svar #2

Utloggad Jan Sjøstrøm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-11-08, 15:26
    • Visa profil
Hei Karl-Henrik


og tusen takk for din kontakt----det setter jeg virkelig stor pris på.
Å søke immigranter til USA er særdeles komplisert, og jeg har gjort forsøk i flere år hva gjelder Lisa og hennes døtre, så dette var absolutt et lyspunkt.
Jeg har rimelig god kontroll på hennes aner og oppekst i Sverige før hun reiste 63 år gammel.
Selv er jeg etterkommer av hennes datter Christian Sofia. Min slekt bodde i samme område av Småland som Lisa.
Jeg ville stte stor pris på kontakt med hennes etterfølgere i dagens USA. Tror du at jeg kan kontakte Carlstrom direkte? Kanskje han er interessert i opplysninger om Lisa forfedre og området som hun vokste opp i?


hilsener fra Jan

2019-10-14, 13:03
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Jan,


Jag försökte ta kontakt med Ted Carlstrom i lördags, men har inte ännu fått något svar. Skrev just även till Theodores (Ted) son John Carlstrom, för kanske kan Ted inte själv svara. Han var inte så ung och det är ett par år sedan vi  hade kontakt senast.
Jag skrev ett privat meddelande till dig genom anbytarforum också. Har du fått det?
Även jag har en del uppgifter om dina anor som jag samlat på mig. Du kan ta kontakt med mig direkt om du är intresserad av vad jag har.
MvH
Karl-Henrik

2019-10-14, 13:19
Svar #4

Utloggad Jan Sjøstrøm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-11-08, 15:26
    • Visa profil
Hei igjen Karl-Henrik


Ja jeg fikk din melding om evt. direkte kontakt med Ted Carlstrøm.


Og, ja takk, jeg ville sette stor pris på å få den informasjon som du måtte ha om min slekt i Vetlanda / Skede.


Er du selv en del av denne slekten? All kontakt som kan resultere i flere detaljer og innsikt i historien er meget velkommen


Hilsen
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna