ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Lisa Dahlins i Burträsk make från Bodan, eller ...  (läst 1181 gånger)

2019-10-12, 02:41
läst 1181 gånger

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Under Burträsk [ https://forum.rotter.se/index.php?topic=164065.msg1518237#msg1518237 ]
har en gammal oklarhet diskuterats och troligen utretts, vilket leder till en hypotes som bör bemötas eller bekräftas.

Det torde vara lättare för de i socknen bevandrade: är komministerdottern Lisa Dahlins make Olof Olofsson *1711 från Ragvaldsträsk 1?
Skellefteå landsförsamling (AC) AI:2 (1720-1770) Bild 270 / sid 259 (AID: v139526.b270.s259, NAD: SE/HLA/1010174)



2019-10-17, 23:49
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Trots ganska många visningar i Burträsk och här - ingen reaktion åt något håll ? Alltså sammanfattande svar på rubrikens fråga: nej.

Maken påstås i Skellefteå Socken 1650-1790 (s576) vara från Bodan 2 och son till Olof Persson Holm "Olof, f. 1711 som blev soldat på roten 35 Holm och sedan gift i Bygdeträsk med en dotter till Komminister Stefan Dalin."
Men något barn Olof finns ej i Bodan,AI:1,s148,1724 (som slutar med barnet Mariet 10 år, alltså *1711-12-24 [C:1,s39]) utan dyker upp först i AI:2,s294,1730-36, och då utan födelseår - med bror Jon *1708-10-31 [C:1,s23] och en syster Marta *1712! Han bör alltså vara född efter 1712 och noteras så sent som 1736 med borta & "Giftat sig i Burträsk" [Bodan/DII:1,s148
].

Salig Komminister Dahlins dotter Ellsa i Burträsks Åbyn gifter sig med Olof Olofsson där och brudpeng redovisas 1734-01-06 [LIa:3,s65].Emellertid torde det vara just denna Elsa Stephansdotter återfinnandes i samma Burträsk som "sold. O Holms ÄNKA" begravd 1743-06-25 [C:1,s295], m.a.o är hennes riktige soldatmake icke densamme som den Olof Olofsson i Bygdeträsk *1715! [AI:2,s27] gift 1738 med Malin Jonsdotter [LIa:3,s97]! eftersom detta senare par fortlever mer än 20 år efter det första parets död.

Nå, vem var då Ellsa/Elisabet/Dahlins riktige soldatmake Olof Olofsson Holm, enligt soldatrulla *1711 ca och kasserad 1740 som oduglig p.g.a. vattusot?
Jag kan bara finna en, nämligen i Ragvaldsträsk på hemman 8: soldaten Olof Johansson Haras son Olof *1711 [hos bror Sven AI:2,s259] vilken uppges gift 1733
 och samma år lämnandes församlingen samt därefter vara död.

Olyckligtvis har Skellefteå Socken 1650-1790 (s531) nöjt sig med att han gifte sig 1733 - och inte försökt ta sig kilometrarna över södra sockengränsen,
vilket leder till funderingen hur denna sammanblandning kunnat uppstå och varför?

2019-10-20, 08:38
Svar #2

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 18:08
    • Visa profil
Hur var det, fanns fler Olof Olofsson gifta vid den tiden i Skellefteå med omnejd enligt Charta Sigillata (Länsräkenskaper)?
Har blott hittat ett protokoll hos Advokatfiskalen (AC) EXIe:3989, bild 3290/s323, (1734-35), angående Olof Johansson i Ragvaldsträsk. Ett testamente till son Johan och hans fru.

Sammanblandningen av Olofarna skulle kunna bero på att en av dem hörde hemma i Bodan. Ett antagande bara. Tyvärr hittar jag inte vilka rotehållarna i Bodan var. Det borde framgå av Västerbottens regementes rullor. Annars måste man gå till Mossbergs soldatböcker.

Dna-redovisningar på nätet är något missvisande när Olof Holm felaktigt anges bördig från Bodan. Och dessutom gift med Lisa  :)

2019-10-20, 13:08
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack återigen, Gun,  för [testament]tips ;)
Visst har du rätt om DNAforskning - alldenstund den saknar namnlapparna :) Det var förresten av sådana forskare jag blev kontaktad,
då det inte riktigt stämde mellan Stefan Olofsson Furman-linjen (mor Ellsa Dahlin i Åbyn) och Olof Perssons [1670-1757 i Bodan] linje!

Det är märkligt att denna felaktiga koppling inte avfärdats redan med t.ex. hänvisning till Grapes kyrkobok (s152, Bygdeträsk 7):
inte Holm utan "Malin Jonsdotter ... 1738 gift m. Olof Olofsson f.1715 död 18/5,1775" !
Och å andra sidan Olof Holm i Åbyn enligt soldatrulla [se avbildning nedan för kasseringen 1740: 29 år, 5 tjänsteår; kasserad på grund av wattusot ...]
1740-29= född 1711 cirka.

För övrigt har en DNAforskare privatim antytt att det verkar finns större överensstämmelse mellan Stefan Furman-linjen
och Olof Johansson Hara-linjen än den gängse felaktiga varför jag med varm hand kan överlämna hans son som tips för sådan fortsatt forskning.

Och därmed nöjer jag mig tills vidare, eftersom den frågan och sammanhängande ju ligger på Skellefteforskarnas ansvarsbord:
vad finns det för källa till påståendet i Skellefteå socken 1650-1790 sid.575 & 576 att a) Olof Persson 1670-1757 "troligen varit soldat på roten 35 Holm"?;
b) hur och när ska det bevisligen [se https://forum.rotter.se/index.php?topic=164065.msg1518237#msg1518237] oriktiga påståendet om en son "Olof f. 1711, som blev soldat på roten 35 Holm och sedan gift i Bygdeträsk i Burträsk socken med en dotter till komminister Stefan Dalin" korrigeras?

2019-10-21, 00:01
Svar #4

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1486
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 01:32
    • Visa profil

2019-10-26, 02:45
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
God idé - och underlag?? Sammanfattning av förda diskussionerna här
och under Burträsk https://forum.rotter.se/index.php?topic=164065.msg1518237#msg1518237

1. Olof Persson (1670, Ragvaldsträsk - 1757, Bodan 2) uppges i "Skellefteå socken 1650-1790" [härefter "Ss"]
på sidan 575 som "Olof Persson Holm" och på nästa sida påståendet "har troligen varit soldat på rotan 35 Holm" -
bör avfärdas som Holm ifall ej källhänvisning kan förevisas.

2a. Detsamma gäller hans påstådda son "Olof f.1711 som blev soldat på rotan Holm ..."
b.  Den son Olof Olofsson som är "gift i Bygdeträsk..." är enligt Isak Grapes kyrkobok *1715, likaså
[Burträsk (AC) AI:4 (1750-1828) Bild 58 / sid 51 (AID: v139032.b58.s51, NAD: SE/HLA/1010024)] samt
[A. Olofsson, Dombok 1738 7/3:] "änkan Malin Jonsdotter uti Bygdeträsk [gift med] Olof Perssons son Olof uti Bodan"

3a. Den Olof Olofsson som är soldat Holm 1735-40 och gift med Elisabet Stefansdotter Dalin i Åbyn kan ej vara ovanstående under punkt 2 utan
b. anges då i Generalmönsterrullor Västerbottens regemente (AC) 743 (1735-1740) Bild 471 / sid 183 (AID: v374926a.b471.s183, NAD: SE/KrA/0023)
vara 24 år vid mönstring och 29 år vid kassering 1740, dvs född omkring 1711 - och död innan änkan begravs 1743-06-25
[Burträsk (AC) C:1 (1740-1759) Bild 152 / sid 295 (AID: v139072.b152.s295, NAD: SE/HLA/1010024)]
Begravd 1740-08-17 ! [Skellefteå landsförsamling (AC) LIII:2 (1729-1773) Bild 980 / sid 91 (AID: v394263a.b980.s91, NAD: SE/HLA/1010174)]


Nå, vem kan då denne Olof Olofsson *1711, soldat från 1735-06 vara som 1734-01-06 lämnat brudpengar för Ellsa Dalin?
[Burträsk (AC) LIa:3 (1723-1775) Bild 41 / sid 66 (AID: v393308.b41.s66, NAD: SE/HLA/1010024)]

4a. Den närmast kandidat jag funnit, som är näraliggande men ingen verkar veta mycket om, finns i Ragvaldsträsk *1711
[Skellefteå landsförsamling (AC) AI:2 (1720-1770) Bild 270 / sid 259 (AID: v139526.b270.s259, NAD: SE/HLA/1010174)]:
alltså bror till Sven Olofsson på hemman 1 och son till soldaten Olof Johansson Hara 1659-1736 på hemman 7 [Ss531],
där hans historia slutar med "gifte sig 1733" - hos brodern Sven fortsätter den dock i HFL med att han då även lämnat socknen och dött!
b. Således stämmer så långt denne Olof Olofsson ganska väl överens med profilen för Elsa Dalins make.

PS
Eftersom Skellefteå socken [Ss] icke anger originalkällor, vore det förändrade läget enkelt att korrigera, tills vidare:
1. Stryk Holm där ingen förekomst av tillnamn kan påvisas.
2a. Ändra Bodans Olof Olofsson [Ss576] till *1715, gift till Burträsk [Bygdeträsk]
4b. kan utökas på s531 "Olof f. 1711, som gifte sig 1733, flyttade ur socknen [till Åbyn?] och dog..."

Kandidatens historia bara växer, och det i ett besvärligt område där villrådigheten verkar stor men tyst,
så det är bara att se fram emot att DNA/genforskningen tids nog kan bekräfta eller förkasta pågående hypotes  :)

2019-10-26, 20:03
Svar #6

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 18:08
    • Visa profil
Elof Lindmark nämnde i sitt häfte (1983), om 2 byar i Ske-å (Lund & Sunnanå), uppgifter från roteringsverk och hemmansrannsakan 1695-1728.

Men varken AD eller RA har publicerat hela Västerbottens läns landskontor. RA hänvisar till Norrbottens landskontor och där tog det stopp.

GIa/4 (1695), bildvisning: H0000606_00126 > samt bild 125.
GIa/2 (1695), bildvisning: H0000022_00139 > och bild 140.
35 rotan saknade knekt så Olof Hollm transporterades dit från 30 rotan Bölet.
Det finns inte beskrivningar för alla hemman.

Västerbottens regemente Rullor 1728:1, kort 5/10, behandlar hemmanen (mikrokortet är utgallrat, och detta rör Umeå socken), och dessa uppgifter hittar jag inte i RA:s söktjänst.

Det hade varit intressant att följa denne soldat Olof Holm från 1695, och ägarna i Bodan 2. Lennart Andersson skrev i sin soldatforskning att det saknas rullor 1695 -1710. Men det kan finnas andra källor som inte digitaliserats. Källor som tyvärr inte lär bli tillgängliga på år och dag.

Olof Persson, Bodan, var rotehållare på 35 Holm år 1728 (Mossberg).
Tror det var 1737 som några hemmansrannsakningar fanns i Advokatfiskalen (Ske-å).

2019-10-28, 01:52
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Här finns väl din 1694 omflyttade soldat, som även relateras i Mossbergs material som en Olof Holm men Johansson !

Generalmönsterrullor - Västerbottens regemente (AC) 739 (1689-1710) Bild 2530 (AID: v374921b.b2530, NAD: SE/KrA/0023)

[På samma ställe Bild 2420 framgår att Mönstringen skedde "uti Piteå den 20 Juni Anno 1694"]



2019-10-28, 17:20
Svar #8

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 18:08
    • Visa profil
Tack, jag har sett att Knut Lundberg, i sitt register, placerat denne Holm, som son till Johan Jonsson, Hjoggböle samt Lappvattnet.
Frågan är hur bonden Olof Persson i Bodan, blev Holm? I vilken källa hette han så? Av 2 domprotokoll jag läst kallas han Olof Persson från Ragvaldsträsk, angående fastighetsköpet. I övriga protokoll Olof Persson i Bodan.

2019-10-28, 22:36
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, jag har inte heller sett honom så kallad - och inte heller har här uppgetts från vilken källa det ska härledas.
det närmaste jag kommit är följande Rättelse till Skellefteå socken:
S. 575–576. Bodan 2. Olof Persson Holm sägs i dombok 1699 s. 155v komma från Ragvaldsträsk...

Denna dombok har jag dock inte funnit
:-[

2019-10-29, 01:52
Svar #10

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1486
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 01:32
    • Visa profil
Jo, jag har inte heller sett honom så kallad - och inte heller har här uppgetts från vilken källa det ska härledas.
det närmaste jag kommit är följande Rättelse till Skellefteå socken:
S. 575–576. Bodan 2. Olof Persson Holm sägs i dombok 1699 s. 155v komma från Ragvaldsträsk...

Denna dombok har jag dock inte funnit
:-[

Här är domboken. 39:e punkten.

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3973 (1698-1699) Bild 1620 / Sida 156 (AID: v427343.b1620.s156, NAD: SE/RA/42042202)

2019-10-29, 04:49
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Suveränt både vad gäller hittandet och bekräftande av misstanken - hittills verkar det endast
vara frågan om antedaterande bevisföring för något man vill (men inte verkar kunna) belägga.

"Oluf Pärsson ifrån Rafwelsträsk upbödh Anders Anderssons hemman belägit wid Bodarne för
300 Dahl:Km. efter gifw. Skrift den 30 Marti Anno 699, och det utan Klander." Där ej Holm  :o

2019-10-29, 15:49
Svar #12

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 18:08
    • Visa profil
Advokatfiskalen (AC):
EXIe:3974, bild 1010, s. 95, 1701vt Ske-å, nr 44.
EXIe:3974, bild 1040, s. 98, 1701vt Ske-å, nr 53, se även nr 54.
EXIe:3976, bild 2740, s. 268, 1707vt Ske-å.

2019-11-01, 03:26
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Gun, det kan väl inte vara vårt ansvar att uppvisa det som
inte verkar finnas utan den som sagt [eller säjer] det är det?
:D  
###############################################

Åter till föregående diskussions Medle 5: tillkom enligt "Skellefteå socken ..." s427-429 genom delning av Medle 6;
alltså av bröderna Olof och Nils Anderssöner, från Åbyn 5 i Burträsk och med en farfarsmor som Bure-ana, se CD].

Constantinus inpassade frågan ”syskon?” om Stefan Furman Olofsson och pigan Lisa Olofsdotter [Se bild Medle5].
Och Guns dombokskälla klargjorde att Lisa föddes utomäktenskapligt 1732-03-21 [C:2,s29] i Ragvaldsträsk av Medle5hemmanets dotter
Margreta Olofsdotter *1695 och Olof Olofsson *1711, son till Olof Johansson (1659-1736). Barnafadern bötade hellre än gifte sig!
[Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3987 (1732) Bild 2860 / sid 279 (AID: v909020.b2860.s279, NAD: SE/RA/42042202)]

Denne Olof Olofsson *1711 finns dock ej 1720 på föräldrahemmanet 7 [AI:2,s265] utan hos brodern Sven *1700 på hemman 1 [AI:2,s259],
där han noteras gift 1733, flyttat ur församlingen 1733 och död!


När Stefan Olofsson Furman/Maria Nilsdotter döper sin 1782-06-30 födda dotter Magdalena uppträder som vittnen
”drängen Salmon Jonsson Ransberg/jungfru B[rita]? Svanborg”!

Salomons far skulle då vara en kusin till Stefan, nämligen förutsatt att han vore den Olof Olofsson *1711 som är son till Olof Johansson i Ragvaldsträsk, som avlar den utomäktenskapliga dotter Lisa 1732, lämnar socknen och gifter sig 1733 i Burträsks Åbyn [brudpenning 1734-01-06], tar värvning som soldat Holm 1735-06-27, säljer hustruns Åbyhemman senare det året och dör redan 1740 i augusti varvid noteras att familjen, inräknat svärmodern voro fattiga.
När de senare dör 1743 är Lisa och Stefan minderåriga, bara i tioårsåldern …

Och att dessa förmodade syskon dyker upp i tonåren när Stefan Nilsson gifter sig med Lisas moster, vore kanske inte så konstigt
om han i sin tur vore befryndad med avlidne Olof Olofsson Holm via salige komministern Dalins döttrar Barbro respektive Lisa?

I vilket fall är det frågan om starka indicier som borde kunna bekräftas eller förkastas – om inte på annat övertygande sätt så medelst DNA/gen-tester.

2019-11-01, 09:01
Svar #14

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2019-12-12, 18:08
    • Visa profil
Ja, det har du rätt i. Källor måste kunna redovisas av den som anför något.

Constantinus tanke om syster Lisa fick en oväntad bekräftelse minsann.

Soldatnamn Holm för Olof Persson kommer från Knut Lundbergs Skellefteåregister, med hänvisning till  avsnittet om soldaterna men där saknas han (del IV).

Olof Persson uppbjöd oklandrat Anderssons hemman. Var han även obördig? 
(Advokatfiskalen (AC) 1699, EXIe:3973, b2570/s251, nr 14, uppbud 2).

I dombok EXIe:3994, b1170/s110, nämndes farfar Olof Persson, mormor Margta Jonsdotter uti Bodan och farbror Olof Olofsson i Bygdeträsk.
Jag undrar om mormor är en felskrivning. Olof Perssons fru kallas Olofsdotter i Skelleftebok samt online.

Så jag avslutar med frågan om hur Olof Persson kunde köpa hemmanet i Bodan.

2019-11-03, 17:31
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Min avrundning - hur t.o.m. https://skellefteamuseum.se/rattelser-till-bocker/ bidrar till mera kaos än klarhet
samma här  [ https://skellefteamuseum.se/itc-content/uploads/2019/05/rattelser-skelleftea-socken.pdf ]
" S. 575–576. Bodan 2. Olof Persson Holm{!} sägs i dombok 1699 s. 155v ...  Olof Olofsson som flyttade från Bodan 2 till Bygdeträsk
i Burträsk (Skellefteå dombok 1741 s. 502r). Han gifte sig 1738 med änkan Malin Jonsdotter (Burträsk AI:3 s. 32 {där han noteras *1715 !?} ...

Olof Persson Holms{! }son Olof f. 1711{!?!} var inte soldat utan han flyttade ca 1737 till Burträsk socken och han fanns 1741 i Bygdeträsk och tituleras bonde.
 Olof Olofsson var enligt kyrkböckerna i Burträsk född 1708-08-17{??}, d. 1775- 05-18. Han var bonde på Bygdeträsk 7 Heden och gift med Malin Jonsdotter på gården ... "

Alltså i Burträsk [AI:3,s. 32 som ovan] *1715 men antyds i Skellefteå *1711 fast skall egentligen i Burträsk vara *1708-08-17 (!!!) - vad ska vi tro?
Det senast påstådda exakta datumet finns här [se även Bilderna]
Burträsk (AC) AI:2 (1727-1770) Bild 32 / sid 27 (AID: v139030.b32.s27, NAD: SE/HLA/1010024)
Men Malin Jonsdotter första make/måg på hemmanet hette Isak Olofsson och var *1708-08-17 i Bygdsiljum, finns hos omgift mor på hemman 8, noterad gift
Burträsk (AC) AI:2 (1727-1770) Bild 78 / sid 73 (AID: v139030.b78.s73, NAD: SE/HLA/1010024)


Således har kyrkbokhållaren gjort en abrovink eller fix och skrivit nye mågen Olof över Isak utan att försöka skriva in födelsedata - fr.o.m. nästa HFL alltså *1715.

Nå, hur är det då i Skellefteå på Bodan 2, varifrån Olof Olofsson ska komma: han finns inte i Kommunionlängden AI:1,s148,1724
som slutar med 10åriga Mariet *1714, men finns i Husförhör AI:2,s294 som Olof, alltså efter henne - dock utan födelseåret fast "gift till Burträsk" i DII:1,s148 efter 1736.

Således hittills ingen annan originalkälleuppgift än i Burträsk och *1715. Desto mer Allahelgonahelgsspökande som AI:4,s51 (vänster+höger) säger just det  :-\



2019-12-04, 23:03
Svar #16

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 14:41
    • Visa profil
Jag är inte helt insatt i detta så kanske ute och cyklar.


Min misstanke är dock att ursprunget till att Olof Persson i Bodan sägs förmodligen varit på rote 35 Holm, har med födelsenotisen för en Margareta Olofsdotter, döpt i Skellefteå 1710 VIII Trinit att göra: "Olof Perssons barn i Kusmark, som gick till soldat för Östen Olofsson i Bodan. Margaretha...."
[Skellefteå landsförsamling (AC) C:1 (1699-1729) Bild 38 / sid 33 (AID: v139631.b38.s33, NAD: SE/HLA/1010174)]
[Kan vara värt att notera att INDIKO felaktigt säger "Gärdsmark"]


Jag vet inte om det går att avgöra vem denna Olof Persson var, men verkar inte konstigt om någon trott det avsåg Olof Persson i Bodan. Östen Olofsson är sedermera 1712-1713 soldat just på rote Holm, så steget till att tro att Olof Persson i Bodan var där verkar inte så långt. Det verkar också tekniskt möjligt givet andra barns födsel, samt inte spontant lätt att avgöra vilken annan Olof Persson som kan avses med denna notis (men detta är inte någonting jag undersökt noggrant).


Det kan tilläggas att åtminstone jag inte hittat något som förknippar denna Olof Persson i Kusmark med soldatnamnet Holm. Notera att han är en av soldaterna som ger(?) pengar 18-20 Mars 1710 och som står listade i kyrkoboken. Han noteras där också som "Olof Persson i Kusmark" utan rotenamn, även om många andra har soldatnamn i den listan. Ingen person med soldatnamnet Holm nämns.
[Skellefteå landsförsamling (AC) LIa:3 (1686-1714) Bild 560 / sid 50 (AID: v394236.b560.s50, NAD: SE/HLA/1010174)]


/Stefan Gelow




2019-12-05, 02:14
Svar #17

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-16, 03:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack för att du med-delar funderationerna. Jo, det står i Skellefteå socken 1650-1790 sidan 860:
"Roten 35 Holm ... Olof Persson var soldat 1710, och dog samma år. Olof Persson kom från Gärdsmark 2. Han var gift och hade dottern Margareta f. 1710."
Det som inte sällan orsakar bryderi med denna boks språkbruk av "kom från" är väl att det ibland betyder föddes på ett visst hemman, ibland kom vid visst tillfälle.
Vad som dock torde vara otvetydigt (oberoende av vem denne Olof Persson kan vara) är hans död 1710 utan påvisbar son Olof * 1711 väl?
Och att den ende så påvisbare OO * 1711, enligt soldatuppgifterna om Holm antagen 1735, tycks vara både född i och från Ragvaldsträsk - ej Bodan  :)

PS jag har nog läst dottern Margarethas födelseort som Ersmark - känner du till något om dotterns och änkans vidare öden ?

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna