ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: August Johannes Bäck f. 1886-10-11 Hackvad.  (läst 1285 gånger)

2006-04-23, 16:37
läst 1285 gånger

Bengt Hytter

A J Bäck står som atatardräng, skriven direkt under Bärsta i 1910års församlingsbok för Hardemo förs. Gift med Gerda Karolina Gullberg 13 okt. 1908. I äktenskapet fanns 4 barn. Rykten har gått att A J Bäck utvandrade till Amerika, men ingen vet.  
Finns någon i RÖTTERS läsekrets som kan hjälpa mig? Tacksam för minsta ledtråd.

2006-04-23, 18:06
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Bengt, har skickat mail till dig/mvh Hanne

2006-04-24, 20:17
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hanne,
jag tror inte att detta är första gången jag ser mig föranlåten att påpeka för dig att svar på förfrågningar i Anbytarforum ska lämnas i Anbytarforum, enligt denna ordningsregel:
 
Svara här!  
Svara alltid direkt på Anbytarforum, om inte uppgifterna är så känsliga eller så omfattande att kontakt via privat e-post är att föredra.
 
När du meddelar att du sänt uppgifter med e-post (vilket sker ganska ofta, har jag noterat) vore det alltså bra om du samtidigt anger skälet till detta - exempelvis att de rör personer som är eller kan antas vara i livet. Annars kan den som eventuellt har säkrare, mer omfattande eller kompletterande uppgifter inte avgöra om det är lönt att lämna dem här. Och flera än frågeställaren kan ha intresse av dina och andras upplysningar.
 
Om bara delar av ditt svar är att betrakta som 'känsliga' ska du, fortfarande enligt ordningsregeln, lämna de 'icke känsliga' uppgifterna i Anbytarforum och skicka resten med e-post, helst med en förklaring här varför du gör det.
Hälsar vänligen
Maud

2007-03-27, 09:08
Svar #3

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Ett lustigt sammanträffande.
 
Mina farföräldrar var cirkusartister och for land och rike kring. Ett av deras barn  
Karl Gustav Bäck föddes 1914 i Hardemo.
Troligen övervintrade de där. - När jag nu läser om att det fanns en Bäck där vid denna tid, så ligger det nära till hands, att det kan ha varit en släkting till farfar David född 1886  
i Brevik(R).
 
Min fråga är, om ovanstående A.J.Bäck kom från Grevbäck/Breviksområdet.
 
Torsten

2007-03-27, 22:53
Svar #4

Lennart Johansson

Hej Torsten,
 
Det måste vara två olika Bäck-släkter. Karl Gustav föddes säkerligen under ett tillfälligt besök i Hardemo 1914. Så här står det i födelsebokutdraget:
 
Född 1914 Dec 9, Karl Gustaf
Fader: David Bäck, cirkusartist, från Maria Stockholm, ditflyttad 29 jan 1912, född 1886 7/3
Moder: Olga Amanda Louise Hansson f. 1884 15/9
I kol. särskilda ant. står det:
Nedkomstort Hardemo. Utdrag ur föd. o dopbok 27/3 15 från pastorsämbetet i Örebro 3 norra. Dito till pastorsämbetet i Maria 30/3 15.
 
Av Sveriges dödbok framgår att David Bäck föddes i Brevik, Västergötland och avled 1972 i Råsunda.
 
Fadern till August Johannes Bäck f. 1886 var Johan Erik Larsson Björk f. 1853 i Hardemo, var soldat No 53 på Bärsta ägor i Hackvad, efter avsked torpare. Modern var Emma Kristina Norman f. 1854 i Edsberg. Johan Erik var oä son till Maja Ersdotter f.  1827 på Skyberga ägor i Hardemo. Hon gifte sig med Lars Bäck f. 1827 i Hardemo och han var också soldat på Bärsta ägor i Hackvad.
 
Mvh Lennart Johansson

2007-03-28, 08:31
Svar #5

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Hej Lennart och tack för svaret!
 
Det är nog alldeles riktigt, att farmor och farfar bara tillfälligt vistades i Hardemo. Troligen var det bara ett vinteruppehåll för cirkusen. Även Olga var cirkusartist.
 
Olga hette Hansen och var född i S:t Matteus i Köpenhamn. Hon dog i cancer 1921. Hennes föräldrar var födda i Norge.
 
Det ser ut som att Du har tillgång till kyrkoarkivet, eftersom Du har uppgifter om födelsen och då undrar jag, om familjen Bäck också finns i församlingsboken.
 
Hade de några barn med sig? Karl var deras fjärde barn.
 
Sen skulle det vara mycket intressant att veta, om cirkusar brukade övervintra i Hardemo eller grannsocknarna. Tyvärr vet jag inte vilken cirkus, som de var med i vid den tiden.
 
Hälsningar
 
Torsten

2007-03-28, 16:06
Svar #6

Lennart Johansson

Hej Torsten,
 
Nej, jag har inte hört något om att cirkusar brukade övervintra i Hardemo med omgivningar. Jag bodde visserligen i Hardemo under min uppväxt på 1950-talet, men det här var betydligt tidigare. Jag hade nyligen mikrokorten för Hardemo församlingsböcker (fram till 1927) på hemlån från SVAR i Ramsele. Har gått igenom de flesta sidorna för kompletteringar i min släktdatabas, men har inget minne av att jag sett något om cirkusfamiljen där.
 
Födelsebokutdraget från Hardemo, refererat i mitt förra inlägg, läste jag RA i Arninge. Där finns de så kallade scb-utdragen för födda, vigda och döda för hela landet fram till 1949.    
 
Däremot hittar jag på Söderskivan David Bäck med hustru och fyra barn inneboende hos Gustaf Bäck Gustafsson, troligen hans far. De bodde på Högbergsgatan 74, kvarteret Bergsgruvan Större, fram till 31/12 1915, då de flyttade ut till Årstaroten. Där står t ex sonen Karl Gustaf noterad född i Maria Magdalena.  
 
Mvh Lennart

2007-03-29, 09:08
Svar #7

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Hej igen Lennart
Stort tack för Ditt meddelande.
Jag visste inte, att krykböckerna för Hardemo var filmade så långt fram. Där ser man, jag trodde i min enfald, att Du hade tillgång till originalböckerna.
 
Gustaf Gustafsson Bäck född 1850 i Grevbäck(R)var mycket riktigt Davids far. Även han hade en son, som hette Karl Gustav, men han var född 1880 i Brevik(R).  
 
Karl Gustav Bäck, som påstås vara född i Maria Magdalena har nog fått fel födelsenotis. Han var ju född i Hardemo.
 
Familjen David Bäck var skrivna hos fadern, men jag tror inte, att de var där särskilt ofta, då de var på turn? i landsorten. De fyra barnen är födda på olika orter i södra Sverige. Barnen nr 5 och 6 föddes däremot i Brännkyrka och jag misstänker, att det var nödvändigt  för dem att bosätta sig någonstans på grund av barnens skolgång. - Det var nog då, som farfar utbildade sig till kemist på lediga stunder.
 
Torsten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna