ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Schagerström 1682  (läst 780 gånger)

2019-10-09, 10:21
läst 780 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil

Hej! Carl Schagerström född ca 1682, var är okänt. Dock avled han hos sonen i Bjurtan i Segerstad utanför Karlstad 1760-02-06 men begravd i Borgvik. Såhär har prästen skrivit om Carl: som uti Carlstad d. 6 februarii nästl:ne(?) hastigt afled, åldren 78 åhr. han har annars i yngre åren warit handels man i Philipstad, fader åt Banco Commissarien Johan Schagerström och BruksPatron Olof Schagerström på Borgwik bruk och således stamfader för allt hvad Schagerströms heter. Se CI:2 s. 375 Borgvik.
Jag har sökt hans bouppteckning både i Karlstad o Borgvik utan resultat. Finns det någon som är duktig på detta med bouppteckningar som kan ge mej tips om var den kan finnas?
Jag söker även hustrun Enkan Maria Bergs bouppteckning. Hon var  f. 1683 Heden Saxhyttan Grythyttan (Grythyttan AIa:1 s. 21) o hon dog i Borgvik 1761-09-19 hos sonen Olof Schagerström f. 1727-07-22 o hh Greta Cajsa Grönwall f. 1736, se Borgvik AI:3 s. 4. Jag är jättetacksam för all hjälp.
Med vänlig hälsning,
Margareta

2019-10-09, 11:15
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Carl Schagerström började ju sin bana som handelsman i Filipstad, där han gifte sig med Lena Hammarström 1712, så han kanske hade sin början i den trakten?
Annars finns ju Skagershult i Närke, som kan ha givit upphov till hans namn.
I bouppteckningsregistret i Grums häradsrätt (Grums häradsrätt (S) BouReg:1 (1719-1860) Bild 1100 / sid 205) finns mängder med Schagerströmmar, som är yngre än Olof och hans hustru (tyvärr).

2019-10-09, 15:47
Svar #2

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil

Hej Elisabeth!
Ja det är hans ättlingar. Ja Carl bodde i Filipstad med sin första hustru Lena Hammarström, hans andra gifte blev med Maria Berg från Heden i Saxhyttan i Grythyttan. Jag har följt denna familj, Schagerström o Maria Berg o deras ättlingar i jakt på Johan Carl Garnneijs andra hustru Maria Helena Berg. Så det var eg. henne jag letade efter nu också o hoppades att finna någon Bou… för vilken gång i ordningen jag vet inte! Carls andra hustru Maria Berg, hade 2 systrar, Helena o Anna. Maria Helena Garneijs tre döttrar hade namnen Anna, Maria o Helena. Så min tanke var, kunde Maria Helena vara Maria Berg Schagerströms systerdotter? Hon kom till Ölme från Nor o Segerstad o Nor o Grums o Borgvik ligger nära. Kunde systern Helena följt i sin syster Marias fotspår? Men jag finner inget som bekräftar mina tankar. Dock har jag funnit massor av gemenskaper genom orter o personer. Johan Carl var gift med Anna Maria Roman före Maria Helena o Roman o Schagerström o Berg återkommer i anorna. Men Bou finns inte i Filipstad utan borde vara i Karlstad, Segerstad låg under Karlstad då han dog o han dog som sagt i Bjurtan iSegerstad. Eller i Borgvik då han begravdes där. Carl innehade Karlberg i Grums en tid o ena  sonen blev brukspatron i Borgvik. Från Döda i Borgvik C:2 s. 375

2019-10-09, 16:40
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil

Det finns Skagersbrunn o Skagersvik o hela Skagernområdet  också, nära Kristinehamn. Så där möjligen tror jag att det finns kopplingar till. Det förekommer också i dessa släkter runt Ölme o runt Johan Carl Garneij personer med anknytning till de trakterna o både han Helena Maria o alla tre döttrarna dör i Kristinehamn. Första hustrun dör i Ölme, alltså Anna Maria Roman. När Maria Helena Berg kommer till Västra Ulvsjö efter att Johan Carls fru dött, kallas hon så familjärt av prästen för Madam Maja Lena Berg! Det dröjer inte förrän hon blir Fru Maria Helena Garneij. Det verkar som hon kommit för att kanske vara med barnen då mamman dött o tycke uppstår. Men det är som om hon är bekant. Det är det jag funderar på... Fru Maria Schagerström f. Berg, var hon bekant med Johan Carl Garneij? eller Fru Anna Maria Roman? Carl Schagerström o hu. Maria Berg fick en dotter med samma namn Maria Lena ( Filipstad C:5 s. 73). Efter föräldrarna Bergs i Heden Saxhyttan, var systrarna Anna, Maria o Helena kvar längst o så blev Maria gift med Carl Schagerström till Filipstad. Vart tog Anna o Helena vägen? Kunde Helena följt efter sin syster till Grums/Nortrakten o Helena Maria blev hennes dotter? o det är Bankmän, prästerskap, Handelsmän, Adel o man gifter in sej i släkter. Ja det är mycket funderingar o spekulationer. Men jag har följt dem bakåt o hamnar i Uddevallatrakten o sedan uppåt.. Grums, Borgvik, Karlstad, Ölme, Kristinehamn, Väse..namn o personer återkommer... Tänk om jag kunde få någon mer intresserad av att hitta Maria Helena Berg!?!

 
 
 





2019-10-09, 16:45
Svar #4

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Jag försökte kopiera in den personakt jag har på maria Helena Berg men det blev väldigt konstigt så jag tog bort det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna